Jak reklamować wadliwe buty?

Czytaj dalej
Fot. Fot. 123rf
Kaśka Borek

Jak reklamować wadliwe buty?

Kaśka Borek

Problemy z reklamacją obuwia są jednymi z najczęstszych, z jakimi się do nas zgłaszacie

I wasze skargi do nas, i oficjalne statystyki pokazują od lat jedno – to właśnie problemy z reklamacją obuwia należą do tych, które najczęściej zgłaszacie i nam, i pracownikom instytucji pomagającym w walce o prawa konsumenta i w reklamacyjnych bojach.
Czasami jednak moglibyśmy uniknąć problemów, które kosztują nas przecież tak wiele czasu i nerwów. Moglibyśmy – gdybyśmy wiedzieli, na co możemy liczyć, reklamując obuwie... Bo żeby nasze działania były skuteczniejsze, abyśmy mieli większe szanse w kontakcie ze sprzedawcą, musimy znać nasze konsumenckie prawa i wiedzieć, jak z nich skorzystać w praktyce.
I to właśnie wyjaśniamy.

Buty reklamujemy na podstawie tego prawa

Zasady odpowiedzialności sprzedawcy za wady obuwia zostały uregulowane w artykule 556 i w następnych ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny.

Zapamiętaj: jest to odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne oraz za wady prawne rzeczy sprzedanej.

Sprzedawca odpowiada za wady obuwia, o ile zostały one stwierdzone przed upływem dwóch lat od wydania towaru.

Jeśli w ciągu tych dwóch lat ujawniła się wada

To w takiej sytuacji jako klient możesz:

Zgodnie z przepisami w piśmie reklamacyjnym możesz zażądać każdego z wyżej wymienionych rozwiązań – ale pod pewnymi warunkami i z pewnymi zastrzeżeniami!

Wymiana produktu na nowy

Sprzedawca może tego odmówić, jeśli ta opcja jest niemożliwa do zrealizowania. Na przykład nie ma już w sprzedaży danego obuwia lub wymiana wymaga nadmiernych kosztów, bo naprawy wymaga tylko jeden element i w dodatku tani.

Usunięcie wady

W tym przypadku sytuacja przedstawia się podobnie. To znaczy sprzedawca może odmówić usunięcia wady, gdy naprawa jest niemożliwa, bo np. zaprzestano produkcji części zamiennych albo gdy usunięcie wady wymaga nadmiernych kosztów, np. naprawa będzie droższa niż zakupiony towar.

Obniżenie ceny

Musimy określić kwotę, o którą cena ma być obniżona.

Uwaga! Ale ta obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady.

Warto też jednak wiedzieć, że sprzedawca może – gdy nas wcześniej o tym zawiadomi – zaproponować nam niezwłoczne usunięcie wady lub wymianę towaru.

Odstąpienie od umowy

Od umowy możemy odstąpić tylko wtedy, gdy wada ma charakter istotny. Istotność wady rozpatrujemy, biorąc pod uwagę także kryteria subiektywne. Może to być np. nawet kolor obuwia – jeśli to on był jedną z cech przesądzających o tym, że kupiliśmy właśnie tę, a nie inną parę butów. Również w tym przypadku sprzedawca może – po uprzednim powiadomieniu – zaproponować nam niezwłoczną naprawę lub wymianę towaru.

Jeżeli odstąpimy od umowy, sprzedawca może jednokrotnie zablokować to żądanie – niezwłocznie usuwając wadę lub wymieniając rzecz. Ale tylko raz! Przy drugiej reklamacji – gdy wada jest istotna – nasze żądanie zwrotu pieniędzy jest ostateczne. I nie musi to być ta sama wada.

Sprzedawca zwraca tyle pieniędzy, ile od nas otrzymał. Ewentualny spadek ceny tego typu produktów lub wartości towaru w związku z jego użytkowaniem nie ma znaczenia! A gdy żądanie zwrotu pieniędzy jest zasadne, sprzedawca nie może bez naszej zgody zwrócić pieniędzy na kartę podarunkową lub bon czy zmusić nas do wyboru innej rzeczy ze sklepu w tej samej cenie.

WARTO WIEDZIEĆ

Przeznaczenie butów ma znaczenie
Tylko kalosze są całkowicie wodoodporne. Pozostałe buty będą odporne – o ile producent czy sprzedawca o tym zapewni, oznaczając odpowiednio właściwości obuwia. Zwykłe buty skórzane nie są wodoodporne. Aby w typowych warunkach zimowych nie przemokły od razu, trzeba je odpowiednio zakonserwować. Jednak nawet wtedy nie będzie można wchodzić w kałuże. Po zakonserwowaniu możemy jednak oczekiwać, że w zwykłych warunkach zimowych dotrzemy w obuwiu suchą stopą po chodniku na rozsądną odległość. Jeżeli przemaka od razu, pomimo zapastowania, rozwarstwia się podeszwa albo psuje się zamek błyskawiczny w kozakach – możemy wówczas złożyć reklamację.

Po odejściu od kasy reklamacji nie ma?
Sprzedawca nie może napisać w umowie, którą z nami zawrze, że nie będzie odpowiadał za towar bądź w jakikolwiek sposób ograniczyć swoją odpowiedzialność. Nie może też wystawić w sklepie plakietki „Po odejściu od kasy reklamacje nie będą przyjmowane”. Jest jeden wyjątek ograniczający odpowiedzialność sprzedawcy: to przypadek, gdy kupujemy wadliwą rzecz, ale sprzedawca poinformował nas o wadzie lub wiedzieliśmy o niej w momencie zakupu. Zwykle dotyczy to przypadków sprzedaży rzeczy wybrakowanych z obniżoną ceną. Ale wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy będzie dotyczyć tylko tej wady, o której nas poinformował. W pozostałym zakresie sprzedawca będzie odpowiadał normalnie – jak przy każdej ujawnionej wadzie.

Sprzedawca nie może nam odmówić przyjęcia reklamacji, bo „odpadł tylko koralik”.
Do obuwia bywają dołączane zasady jego użytkowania i konserwacji, z których wynika, że produkty z elementami ozdobnymi (cekiny, koralik, itp.) nie podlegają reklamacji na ich ścieranie, zgubienie, uszkodzenie, bo elementy ozdobne nie mają wpływu na jakość użytkowanej rzeczy.
Czy przedsiębiorca ma prawo wyłączyć swoją odpowiedzialność za uszkodzenie elementów ozdobnych obuwia i informować, że nie stanowi podstawy do uwzględnienia, a tym bardziej do złożenia reklamacji? W ocenie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – nie. Bo uszkodzenie ozdobnych elementów może być dla użytkownika obuwia tak samo istotne, jak innego rodzaju wada fizyczna powstała w samej strukturze buta. Żaden przedsiębiorca nie może zatem odmówić przyjęcia reklamacji tylko z tego powodu, że uszkodzeniu uległ element ozdobny obuwia, a funkcjonalność się nie zmieniła. Mamy prawo oczekiwać, że towar, który otrzymamy, będzie spełniał oczekiwania przez cały okres trwania odpowiedzialności sprzedawcy (dwa lata) – również w zakresie walorów estetycznych.

Pomogą za darmo i – co najważniejsze – fachowo .
W sprawach indywidualnych uzyskasz bezpłatną pomoc prawną:
1) pod numerami infolinii konsumenckiej: 801 440 220, 22 290 89 16 – od poniedziałku do piątku od 8 do 18 (opłata wg taryfy twojego operatora),
2) drogą elektroniczną:
[email protected],
3) u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów, który urzęduje w urzędzie miasta lub w starostwie,
4) osobiście w oddziałach Federacji Konsumentów na terenie całej Polski.

Kaśka Borek

Zawodowo obecnie zajmuję się przede wszystkim szeroko pojętym poradnictwem. Jestem otwarta na ludzi i świat, ciekawa wydarzeń. Chcę zrozumieć innych, poznać ich intencje, zainteresowania i kłopoty.
Prywatnie interesuję się sportami ekstremalnymi i aranżacją wnętrz.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.