7 elementów, które możemy negocjować, gdy podwyżka nie wchodzi w rachubę

Czytaj dalej
Fot. 123rf
Monika Krężel

7 elementów, które możemy negocjować, gdy podwyżka nie wchodzi w rachubę

Monika Krężel

Nie zawsze firma, w której pracujemy może zaoferować nam wyższe wynagrodzenie podstawowe. Kiedy podwyżka nie wchodzi w grę, możemy starać się negocjować z pracodawcą inne elementy, które zrekompensują nam niską płacę

Większość z nas słysząc „negocjacje z pracodawcą” od razu myśli o pensji. Warto jednak pamiętać, że oferty warunków zatrudnienia firm są bardzo zróżnicowane i szerokie. Dzięki temu specjaliści i menedżerowie mogą wynegocjować ofertę skrojoną na miarę ich potrzeb.

Bez względu na to, czy planujesz negocjacje z obecnym szefem, czy też bierzesz udział w projekcie rekrutacyjnym i ustalasz z potencjalnym pracodawcą warunki współpracy, warto mieć na uwadze, że czasem firma nie ma możliwości zaoferowania większego wynagrodzenia podstawowego. Warto wówczas mieć „plan awaryjny” i zaproponować coś, na co pracodawca będzie (być może) bardziej skłonny przystać, a jednocześnie, co zapewni nam większy komfort w życiu zawodowym lub prywatnym.
Eksperci jednej z firm rekrutacyjnych stworzyli listę elementów oferty pracy, które pracownik może negocjować, jeżeli organizacja nie ma przestrzeni na zwiększenie wynagrodzenia podstawowego.

7 elementów oferty pracy, które możesz negocjować z pracodawcą:
-Systemy bonusowe i premiowe.
-Elastyczny czas pracy, praca w systemie zadaniowym.
-Możliwość pracy w systemie home office.
-Pakiet medyczny od wersji podstawowej do rozbudowanej dla całej rodziny.
-Samochód służbowy i zakres jego wykorzystywania w celach prywatnych.
-Dofinansowanie studiów podyplomowych, kursów, szkoleń.
-Formalny charakter współpracy (umowa o pracę na czas określony/nieokreślony, współpraca kontraktowa).

Po określeniu elementów, które są dla nas najbardziej atrakcyjne, warto jest przygotować się do negocjacji.
Jeżeli rozmowę mamy odbywać z obecnym pracodawcą, dobrze jest dowiedzieć się (np. w departamencie HR), jaki jest aktualny wachlarz dostępnych benefitów lub jaki budżet szkoleniowy jest przewidziany na osobę w naszym dziale. Im bardziej konkretną i przygotowaną propozycję przedstawimy przełożonemu, tym większe są szanse na udane negocjacje.

Aby odnieść sukces w negocjacjach warunków zatrudnienia z potencjalnym pracodawcą trzeba się do nich dobrze przygotować. Headhunter lub rekruter, który prowadzi nas przez proces rekrutacyjny, bez wątpienia wesprze nas w zdobyciu informacji o ofercie benefitów w nowym miejscu pracy. Może także przyjąć rolę mediatora między kandydatem a pracodawcą. Ze względu na zobowiązanie poufności, zachowuje bezstronność i dba o to, aby negocjacje były merytoryczne i owocne. Jednocześnie znając oczekiwania jednej i drugiej strony, może zaproponować najbardziej satysfakcjonujące dla obu stron rozwiązanie, wspierając je dodatkowo wiedzą o realiach rynkowych.

A co, jeżeli jednak zdecydowaliśmy się na negocjowanie wyższej pensji podstawowej? Oprócz przygotowania argumentacji popartej dotychczasowymi wynikami, warto jest sprawdzić, jak kształtują się wynagrodzenia w danej branży i na danych stanowiskach. Pomóc mogą różnorodne raporty płacowe. Określmy swoje mocne strony pod kątem korzyści, jakie one mogą przynieść organizacji. Przykład? Jeśli w dotychczasowym miejscu pracy zwiększyliśmy sprzedaż w o 20%, pokażmy, które z naszych umiejętności to umożliwiły i jak je będzie można wykorzystać w nowej firmie.

Gdy już otrzymamy ofertę w satysfakcjonującym nas kształcie, dołóżmy starań, aby zrealizować ustalone zobowiązania! Dzięki temu, gdy za jakiś czas nasze potrzeby wzrosną, będziemy w posiadaniu kolejnego cennego argumentu: wywiązywania się z obietnic.

Monika Krężel

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.