Abonament RTV bez litości dla starszych ludzi

Czytaj dalej
Fot. Mariusz Kapała
Anna Chreptowicz

Abonament RTV bez litości dla starszych ludzi

Anna Chreptowicz

Ludzie, serce mi stanęło, jak to zobaczyłam. Mam 78 lat. Abonament płaciłam zawsze regularnie, a tutaj 3 tys. zł - mówi 78-letnia Teresa Kasperska z Mozowa.

Teresa Kasperska utrzymuje się ze skromnej renty. Mimo że pieniędzy ma niewiele, nigdy nie miała problemów z długami. Jak sama podkreśla, rachunki traktowała zawsze priorytetowo. Jak wielkie było więc jej zdziwienie, kiedy w listopadzie ze skrzynki wyjęła wezwanie do zapłaty 3.000 zł za nieopłacony abonament radiowo-telewizyjny.

- Ludzie, serce mi stanęło, jak to zobaczyłam. Mam 78 lat. Abonament płaciłam zawsze regularnie, do 2013 r., kiedy skończyłam 75 lat. A oni każą mi zapłacić za okres od stycznia 2010 r. do października 2015 - dziwi się pani Teresa.

Okazuje się bowiem, że należy do ogromnego grona tych seniorów, którzy nie mieli pojęcia o tym, że samo ukończenie 75 lat nie zwalnia ich z opłat. Potrzebne jest bowiem wypełnienie oświadczenia. - Ja nie wiedziałam, że to trzeba iść na pocztę i oświadczenia jeszcze wypełniać - mówi pani Teresa i dodaje, że jak człowiek ma swoje lata, to wszędzie z opłat zwalniany jest automatycznie... Zwłaszcza że z początkiem 2013 r. przestała otrzymywać z poczty druczki do opłat.

- Ja mam 1.000 zł renty. Czasem na leki mi nie starcza, a 3.000 zł mam zapłacić? Skąd? - pyta zrozpaczona kobieta.

Jak dowiedzieliśmy się od Kamili Supron-Kalinowskiej, zgodnie z ustawą obowiązującą od 9 października 2015 roku osoby, które ukończyły 75 lat nie są już zobowiązane do składania oświadczenia o spełnianiu warunków do zwolnienia z opłat. Nie muszą też przedstawiać dokumentu potwierdzającego to uprawnienie. - Zwolnienie od opłat przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osoba ukończy 75 lat - tłumaczy Supron-Kalinowska. Dodaje jednak, że przepisy nowej ustawy nie oznaczają abolicji długów.

Od 9 października 2015 roku osoby, które ukończyły 75 lat nie są już zobowiązane do składania oświadczenia o spełnianiu warunków do zwolnienia z opłat.

Problem w tym, że nowe przepisy nie obejmują przypadku pani Teresy, która 75 lat ukończyła w 2013 r. - Zawsze przysyłają upomnienia i wezwania do zapłaty, jak się tylko chwilę człowiek z płaceniem rachunków spóźnia. To nie mogli przysłać mi wtedy upomnienia? - mówi nasza Czytelniczka i pyta, co ma zrobić z takim długiem. - KRRiT może umorzyć dług lub rozłożyć go na raty w wyjątkowych sytuacjach, jeżeli przemawiają za tym szczególne względy społeczne - dowiadujemy się. Osoba zadłużona powinna napisać wniosek z prośbą o umorzenie długu lub rozłożenie go na raty i przesłać na adres Departamentu Budżetu i Finansów (Skwer Kardynała Stefana Wyszyńskiego 9, 01-015 Warszawa).

- Wniosek powinien zawierać imię i nazwisko, adres abonenta, indywidualny numer identyfikacyjny, okres oraz kwotę zadłużenia i uzasadnienie - czytamy na stronie internetowej KRRiT. O złożeniu wniosku do KRRiT powinniśmy powiadomić również Pocztę Polską, przesyłając informację na adres: Poczta Polska S.A., Centrum Obsługi Finansowej Dział Obsługi Abonentów, ul. Bernardyńska 15, 85-940 Bydgoszcz.

Anna Chreptowicz

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.