Badania poznańskich naukowców opublikowane w znanym brytyjskim czasopiśmie

Fot. UAM

Badania poznańskich naukowców opublikowane w znanym brytyjskim czasopiśmie

Cezary Hurysz

Astronomowie z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu badali związek błysku gamma i kokonu rozgrzanej materii z wybuchem supernowej. Wyniki tych badań zostały opublikowane w prestiżowym czasopiśmie naukowym Nature.

Badania zostały prowadzone pod przewodnictwem dr hab. Michała Michałowskiego z Obserwatorium Astronomicznego UAM. W jego zespole znajdowali się prof. Tadeusz Michałowski, dr Krzysztof Kamiński, dr hab. Tomasz Kwiatkowski i mgr Mikołaj Krużyński.

UAM Obserwacje poznańskich naukowców zostały wykonane przy pomocy teleskopu Romana Baranowskiego, należącego do UAM, ale znajdującego się w Arizonie.

- To odkrycie jest bardzo ważne, ponieważ otwiera możliwości badań nowych procesów związanych z wybuchami najbardziej masywnych gwiazd. Ponadto potwierdza ono wcześniejsze przewidywania teoretyczne - mówi dr hab. Michał Michałowski.

Obserwacje zostały wykonane przy pomocy teleskopu Romana Baranowskiego, należącego do UAM, ale znajdującego się w Arizonie (USA). Naukowcy zarządzają nim zdalnie z Poznania przez internet.

- Jest to także potwierdzenie możliwości naszego teleskopu. Było wiadomo, że taki efekt powinien wystąpić, ale poprzednie grupy badawcze nie były w stanie zebrać danych, które by to potwierdziły. Musieliśmy szybko reagować, po wybuchu niemal natychmiast zaczęliśmy obserwować obiekt

- komentuje Michał Kwiatkowski.

Nature to jedno z najstarszych czasopism naukowych. Jego pierwszy numer ukazał się w 1869 r. Posiada też jeden z najwyższych wskaźników cytowań spośród wszystkich czasopism naukowych na świecie.

UAM

Publikację można przeczytać TUTAJ.

Cezary Hurysz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.