Ciężarówki notorycznie demolują skrzyżowanie w centrum Międzyrzecza

Czytaj dalej
Fot. Dariusz Brożek
Dariusz Brożek

Ciężarówki notorycznie demolują skrzyżowanie w centrum Międzyrzecza

Dariusz Brożek

Kilka razy w miesiącu naczepy tirów wyłamują barierki na skrzyżowaniu ul. Mieszka I i 30 Stycznia. Drogowcy, mieszkańcy i urzędnicy zastanawiają się nad tym, jak rozwiązać problem. Propozycji jest wiele. Od budowy ronda, po zmianę organizacji ruchu.

Skrzyżowanie ul. Mieszka I i Kazimierza Wielkiego z Młyńską i 30 Stycznia to komunikacyjne serce Międzyrzecza. Korzystają z niego zarówno miejscowi kierowcy, jak i samochody jadące tranzytem przez centrum miasta. W tym również ciężarówki, które są prawdziwym utrapieniem drogowców i mieszkańców. Zwłaszcza zestawy z naczepami, które jadą Mieszka I od strony poczty i skręcają w prawo w 30 Stycznia.

- Często zahaczają naczepami o barierki i je niszczą. Do takich zdarzeń dochodzi dwa, trzy razy w miesiącu - mówiła nam w czwartek Magdalena Bujalska, córka właścicieli sklepu, który mieści się w budynku sąsiadującym z feralnym skrzyżowaniem.

Przed Sylwestrem na skrzyżowaniu zastaliśmy drogowców, którzy wymieniali uszkodzone wcześniej metalowe przęsła. Zapytaliśmy ich, ile razy przyjeżdżali tam w 2018 r. naprawiać zniszczone barierki. - Kto by to zliczył - odpowiedział jeden z nich machając ręką.

Zdaniem naszych rozmówców, problem może rozwiązać zmiana organizacji ruchu na tym odcinku. A konkretnie, wprowadzenie dla ciężarówek zakazu skrętu w prawo. - Mogą przecież skręcać wcześniej w ulicę Konstytucji 3 Maja - proponuje jeden z mieszkańców.

Ulica Chopina wreszcie doczeka się remontu. Kiedy ruszą prace?

Ulica jest miejskim odcinkiem drogi wojewódzkiej nr 137. Jej administratorem jest zielonogórski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Drogowcy z Zielonej Góry doskonale znają problem. Jak poinformował nas wicedyrektor ZDW Grzegorz Szulc, zajmowali się nim już w 2014 r. Opracowali nawet projekt zmiany organizacji ruchu, który zakładał, że ciężarówki o długości powyżej sześciu metrów mają skręcać z ul. Mieszka I w Konstytucji 3 Maja i potem w ul. Marcinkowskiego. Na takie rozwiązanie nie zgodził się wtedy zarząd dróg powiatowych.

- W uzasadnieniu odrzucenia projektu zmian w organizacji ruchu stwierdzono niezgodność projektu z potrzebami społeczności lokalnej - informuje G. Szulc.

Bieg Sylwestrowy w Międzyrzeczu. Zobacz wideo

Burmistrz Międzyrzecza Remigiusz Lorenz zaznacza, że ulice Konstytucji 3 Maja i Marcinkowskiego krzyżują się pod bardzo ostrym kątem - mniejszym niż 90 stopni.

- Ciężarówki skręcające z Konstytucji w Marcinkowskiego mogłyby zahaczać naczepami w samochody wyjeżdżające z Marcinkowskiego w Konstytucji. Podobny problem występuje na skrzyżowaniu Stoczniowców Gdańskich z 30 Stycznia, gdyby wcześniej skręciły z Konstytucji w Stoczniowców. Skrzyżowanie jest po prostu za wąskie dla długich zestawów - dodaje.

Według burmistrza, problem mogłaby rozwiązać przebudowa skrzyżowania w rondo. Proponował to kilka lat temu, kiedy był zastępcą starosty, a władze miejskie remontowały skrzyżowanie. - Ponoć konserwator zabytków nie wyraził zgody na rondo z uwagi na średniowieczny układ urbanistyczny tej części miasta. Wrócę do tematu podczas najbliższego spotkania z konserwatorem - zapowiada.

W 2021 r. ma się zakończyć budowa wschodniej obwodnicy miasta. - Będziemy mogli wprowadzić dla ciężarówek zakaz tranzytowego przejazdu przez miasto. Będą mogły zjeżdżać z północnego węzła obwodnicy, a potem przez ulicę Rokitniańską i obwodnicę omijać centrum. Wtedy problem zniknie - zapewnia R. Lorenz.

Dariusz Brożek

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.