Czy opłacałoby się przenieść most z Cigacic w inne miejsce?

Czytaj dalej
Fot. Mariusz Kapała
Marek Białowąs

Czy opłacałoby się przenieść most z Cigacic w inne miejsce?

Marek Białowąs

Czy zdemontowany most na trasie S3 na wysokości Cigacic stanie w innym miejscu? Wraca pomysł wykorzystania go w Pomorsku lub w Połęcku

Temat wypłynął na spotkaniu marszałek Elżbiety Anny Polak z wiceministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzym Materną, z udziałem dyrektora zielonogórskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Marka Langera.

W trakcie prac nad budową trasy S3 generalna dyrekcja planuje rozbiórkę istniejącego mostu na Odrze na wysokości Cigacic i wybudowanie nowego – przystosowanego do większych gabarytów nowej, czteropasmowej jezdni. Jest skłonna przekazać nieodpłatnie województwu konstrukcję do wtórnego wykorzystania.

– To jak najbardziej ciekawa i warta rozważenia propozycja. Decyzja może być jednak podjęta dopiero po przedstawieniu przez generalną dyrekcję szczegółowych badań technicznych co do możliwości powtórnego wykorzystania starej konstrukcji – zaznacza marszałek Polak.

Most mógłby być wykorzystany w miejsce przepraw promowych przez Odrę, na przykład w Połęcku. O budowę mostu walczą też mieszkańcy Pomorska. – To dobry pomysł – uważa pan Zbigniew (nazwisko do wiadomości redakcji), mieszkaniec tej wsi. – U nas rzeka nie jest tak szeroka, jak w Cigacicach, nie byłoby problemu z konstrukcją przeprawy.

O to, czy naprawdę opła-całoby się wykorzystać most w innym miejscu, postanowiliśmy zapytać fachowca.

– Nie znam w Polsce przypadku ponownej budowy mostu rzecznego tego rozmiaru – stwierdza Mirosław Biskup, szef kieleckiej filii Ośrodka Badań Mostów. – Nie znaczy to jednak, że jest to niemożliwe. Znam przypadki mostów kolejowych, które PKP wykorzystywały w innych miejscach. Były to jednak mniejsze konstrukcje. To, czy taka operacja byłaby opłacalna w przypadku Cigacic, trudno powiedzieć bez dokładnych wyliczeń. Trzeba wziąć pod uwagę duże koszty właściwego demontażu konstrukcji i jej przemieszczenia. Oszczędność to koszt stali. Nie obawiałbym się tu chyba o jej jakość, chociaż ten odbudowany most wymagałby pewnie wzmocnienia. W latach 70. ubiegłego wieku używano już stali na poziomie jakości współczesnych wyrobów. Trudno powiedzieć bez analiz, czy proponowane rozwiązanie w Cigacicach byłoby bardzo opłacalne. Pamiętajmy, że firma, która buduje S3, nie ma chyba w kontrakcie zapisu sposobu demontażu mostu. Za odpowiednie rozebranie go trzeba dodatkowo zapłacić.

Marek Białowąs

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.