Ryszard Warta

Czy znikną transportowe białe plamy? Marszałkowie mają pomysł, ministerstwo obiecuje zmianę przepisów

Czy znikną transportowe białe plamy? Marszałkowie mają pomysł, ministerstwo obiecuje zmianę przepisów
Ryszard Warta

O szybsze zmiany w przepisach o publicznym transporcie publicznym zaapelowali kilka dni temu marszałkowie województw na swym konwencie w Kielcach. Generalnie chodzi o to, by jak najbardziej elastycznie dopasować prawo do różnych potrzeb transportowych na różnych szczeblach: od gminy do województwa. Szansa na zmiany jest. Obecna na konwencie Renata Rychter, dyrektor z Ministerstwa Infrastruktury zapowiedziała, że do połowy roku projekt zmiany legislacyjnych powinien być gotowy.

Obejrzyj: Tajemnice Twierdzy Toruń i innych miejsc w mieście
[video]23583[/video]

"Każdy szczebel administracji samorządowej mierzy się z innymi potrzebami mieszkańców, co wiąże się z odmiennością naszych zadań. Linia o statusie wojewódzkim nie spełni oczekiwań mieszkańców na poziomie gminy" - czytamy w stanowisku konwentu marszałków. Stąd potrzeba elastyczności, o którą zabiegają samorządowcy.

Marszałkowie apelują między innymi, by nie określano ściśle długości dotowanych linii na poszczególnych szczeblach samorządu, chcą też, by stworzone zostały możliwości prawne uruchomienia zintegrowanych systemów taryfowo-biletowych, tak by z jednym biletem w kieszeni można było korzystać z usług różnych organizatorów.

Z konieczności zmian w przepisach zdaje sobie sprawę także strona rządowa. Goszcząca w Kielcach Renata Rychter, szefowa departamentu transportu drogowego w Ministerstwie Infrastruktury informowała, że prace nad nowelizacja trwają i że powinny się skończyć do końca drugiego kwartału. Ich celem jest min. doprowadzenie do najefektywniejszego wykorzystania pieniędzy z tzw. funduszu autobusowego.

[polecane]22871751,22850109,22856933,22871615;Polecamy[/polecane]

Autorzy projektu chcą m.in. na stałe utrzymać możliwość ubiegania się o rekompensatę przez przewoźników, którzy nie są operatorami publicznego transportu zbiorowego. W planach jest też uchylenie przepisów dotyczących potwierdzenie zgłoszenia przewozu. Zmienione mają być także stawki a wozokilometr.

Przypomnijmy, że w 2019 roku weszła w życie ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Pozwala ona na wyrównanie dotacją z budżetu państwa deficytu w kosztach organizowania przewozów autobusowych na poszczególnych liniach. Wszystko po to, by likwidować białe plamy transportowe - obszary, które po upadku przed laty jednego wielkiego państwowego PKS-u praktycznie wyłączone zostały z sieci transportu publicznego. A to ma fatalne skutki społeczne: np. młodzież ma utrudniony dostęp do szkół średnich w większych miejscowościach, do których "nic nie jeździ", dorośli są mniej mobilni zawodowo.

[polecane]22871937,22871943,22865337,22853355;Polecamy[/polecane]

W tym roku w województwie kujawsko-pomorskim z dopłat w ramach "funduszu autobusowego" skorzystają 52 jednostki samorządowe. Kwoty są różne.

Trzy gminy, które zdobyły największe dofinansowanie to:

Z powiatów najwięcej dostaną:

Największa kwotowo dotacja przeznaczona zostanie dla samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego - 15,73 mln na 68 linii.

Polecamy nasze grupy i strony na Facebooku:

Ryszard Warta

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetalubuska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.