Jak zareklamować świąteczny prezent, który okazał się bublem?

Czytaj dalej
Fot. 123RF
Kaśka Borek

Jak zareklamować świąteczny prezent, który okazał się bublem?

Kaśka Borek

Niestety, może się okazać, że pod choinkę trafi rzecz, która będzie miała wady. Jak ją reklamować? O czym trzeba wiedzieć, zanim się do tego zabierzemy?

25 grudnia 2014 roku weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Zmieniła, między innymi, zasady reklamacji towaru - dostosowując je do reguł obowiązujących w całej Unii Europejskiej. Odtąd prawa kupujących i obowiązki sprzedających są w Polsce takie same, jak w całej UE.

Tak jest teraz
Reklamując towar po 25 grudnia 2014 roku, możemy skorzystać z:

Rękojmia
To tryb dochodzenia odpowiedzialności od sprzedawcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną lub prawną kupionego towar konsumpcyjnego. To znaczy takiego, który jest rzeczą ruchomą podlegającą sprzedaży. Może to być na przykład chleb, sukienka, łóżko czy kredki.

Co to jest wada fizyczna
To niezgodność produktu z umową. Mamy z nią do czynienia w szczególności wówczas, gdy towar:

Co to jest wada prawna

Gdy stwierdzisz wady
Jeśli chcesz złożyć reklamację na podstawie rękojmi, zawsze zwracaj się z tym do sprzedawcy danego towaru. Zgodnie z prawem to on za niego odpowiada. Jego dane znajdziesz między innymi na paragonie fiskalnym, który powinieneś dostać wraz z towarem.

Reklamację możesz złożyć w dowolnej formie, ale najbezpieczniej jest to zrobić na piśmie. W razie sporu będziesz miał dowód, czego i kiedy oczekiwałeś.

Reklamację najlepiej składać na piśmie za:

Uwaga! Rękojmia to ustawowo uregulowany sposób dochodzenia roszczeń. Handlowiec nie ma prawa odmówić przyjęcia Twojego zgłoszenia - chyba że wynika to wprost z przepisów, ale każ je sobie wtedy pokazać.

Czego możesz żądać
Składając reklamację z tytułu rękojmi, możesz zażądać:

Kiedy zwrot pieniędzy
Ta możliwość dopuszczalna jest tylko wówczas, gdy wada jest istotna. To znaczy kiedy? Nie da się tego z góry określić. Każdy przypadek oceniany jest indywidualnie. Pod uwagę brane jest przede wszystkim przeznaczenie danego przedmiotu i cel, z jakim kupił go konsument. Na przykład auto, które nie jeździ ma wadę istotną, ale już raczej nie będzie nią malutka rysa na karoserii. Nie można odstąpić od umowy w przypadku wystąpienia wady nieistotnej.

Co wybrać
Lepiej zdecydować się na wymianę, naprawę towaru, obniżenie ceny czy może odstąpienie od umowy, gdy wyda jest istotna?
Wybór należy do Ciebie! Pod uwagę powinieneś wziąć łatwość i szybkość wymiany lub naprawy towaru, charakter wady (istotna czy nie) oraz to, czy towar był wcześniej reklamowany. Jeśli sprzedawca nie zgodzi się z Twoją decyzję, może zaproponować swoje rozwiązanie problemu - tyle że na zasadach określonych prawem.

Jeżeli żądasz wymiany rzeczy lub też jej naprawy, sprzedawca może odmówić spełnienia jednej z tych opcji, jeśli:

Co możesz zrobić, gdy sprzedawca będzie miał prawo do odmowy

Nadal przysługuje Ci prawo wyboru sposobu doprowadzenia produktu do stanu zgodnego z umową - tyle że już w inny sposób. Czyli na przykład jeśli handlowiec odmówił jego naprawy, możesz żądać wymianu towaru, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.

Gdy składasz reklamację pierwszy raz
Sprzedawca może Ci zaproponować niezwłoczną wymianę towaru lub jego naprawę, która nie wiąże się z nadmiernymi niedogodnościami. Oczywiście, też zachowujesz prawo do zmiany żądania.

Gdy to już kolejna reklamacja
Sprzedawca nie może odmówić obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, jeżeli:

I, co ważne - nie ma w tym przypadku znaczenia, czy chodzi o tę samą, czy też inną usterkę.

Zachowaj paragon
Jest konieczny do zgłoszenia reklamacji. Dowodem zakupu może być paragon, ale również potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które towarzyszyły podczas zakupów - informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Trzeba mieć opakowanie?
Nie. Oryginalne opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji. Sprzedawca nie może tego od Ciebie wymagać.

Tu Ci bezpłatnie pomogą
Może zdarzyć się taka sytuacja, że w swoich reklamacyjnych bojach ze sprzedawcą będziesz potrzebował fachowego wsparcia. Gdzie go szukać?

Konsultacja merytoryczna: Ewa Mazurkiewicz, inspekcja handlowa w Zielonej Górze

Kaśka Borek

Zawodowo obecnie zajmuję się przede wszystkim szeroko pojętym poradnictwem. Jestem otwarta na ludzi i świat, ciekawa wydarzeń. Chcę zrozumieć innych, poznać ich intencje, zainteresowania i kłopoty.
Prywatnie interesuję się sportami ekstremalnymi i aranżacją wnętrz.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2023 Polska Press Sp. z o.o.