Kolejowy gigant ze stali, kamienia i szkła

Czytaj dalej
Fot. Łukasz Kasprzak
Magdalena Rubaszewska

Kolejowy gigant ze stali, kamienia i szkła

Magdalena Rubaszewska

Za niespełna miesiąc na dworzec Łódź Fabryczna wjadą pierwsze pociągi, a wybudowanymi wokół niego ulicami Nowotargowa i Nowowęglową pojadą pierwsze samochody, autobusy i tramwaje.

Trzypoziomowy, ogromny budynek dworca i poprowadzone wokół wielkie arterie, ronda, zjazdy nieco oszałamiają. Złośliwi mówią o gigantomanii i zafundowanym mieszkańcom Łodzi świecie z betonu. Zwolennicy inwestycji są łagodniejsi w sądach, argumentują, że teren, przynajmniej ten blisko dworca, został wreszcie uporządkowany. Zniknęły obskurne kamienice, zapyziałe budki gastronomiczne, krzywe chodniki i parkingi z popękanym asfaltem, dworzec autobusowy przypominający głęboki PRL.

O tym, czy nowoczesny budynek w stylu industrialnym, zbudowany z betonu, kamienia, szkła i metalu utrzymany w grafitowym i szarym kolorze jest ładny czy nie, można długo dyskutować. Przyszłych podróżnych bardziej interesuje fakt, czy obiekt będzie im przyjazny, czy nie pogubią się w trzech ogromnych halach, na które go podzielono? Inwestorzy zapewniają, że poruszanie się po dworcu będzie odbywać się bez kłopotów. Sprawi to m. in. system informacji głosowej i wizualnej, który obejmuje megafony, 14 wyświetlaczy LCD, typowe tablice informacyjne z rozkładami jazdy, 56 elektronicznych tablic, z których 24 znajdują się na peronach. A są ich cztery, na każdym zamontowano po 8 ławek i dodatkowych siedzisk. Pasażerowie dotrą na perony i poszczególne poziomy dworca bądź się z nich wydostaną 24 schodami ruchomymi i 14 windami. Na każdym peronie zainstalowano po dwie windy. Dla pasażerów czekających na pociągi przygotowano cztery poczekalnie.

Węzeł drogowy przy dworcu został tak zaprojektowany, by ruch odbywał się płynnie i bezpiecznie. Autobusy dalekobieżne będą dostawały się na podziemny przystanek innymi jezdniami niż samochody osobowe dojeżdżające na parkingi. Osiem metrów pod ziemią zlokalizowano postój taksówek oraz parking dla aut wysadzających pasażerów. Natomiast ulica Nowoskła-dowa biegnąca wzdłuż dworca od ul. Kilińskiego do ul. Nowotargowej została przeznaczona głównie dla komunikacji miejskiej.

Magdalena Rubaszewska

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.