MK, Opr. AG

Kontakt z ZUS-em nie musi być osobisty

Kontakt z ZUS-em nie musi być osobisty Fot. 123rf
MK, Opr. AG

Wiele tysięcy klientów dziennie odwiedza placówki ZUS na terenie całego kraju, sale obsługi klientów są pełne interesantów.

To oznacza, że tradycyjna forma kontaktu z administracją publiczną cieszy się wciąż bardzo dużą popularnością, ale 1,6 miliona osób kontaktuje się już z ZUS-em przez Platformę Usług Elektronicznych PUE ZUS.

Założenie konta na Platformie Usług Elektronicznych ZUS to tylko chwila. Można je założyć samemu w domu lub w ZUS-ie, a następnie potwierdzić tożsamość. Można to zrobić osobiście w jednym z oddziałów ZUS–u, należy mieć wówczas przy sobie dowód osobisty – ta jedna wizyta, pozwoli uniknąć wielu kolejnych. Można też potwierdzić swoją tożsamość elektronicznie, o ile jest się w posiadaniu podpisu elektronicznego albo korzysta z systemu bankowości elektronicznej w banku, który podpisał porozumienie z ZUS, a tożsamość została potwierdzona wcześniej przez bank.

Dzięki PUE ZUS możemy sprawdzić:

Możemy też przesłać wnioski i dokumenty rozliczeniowe.

Z nowoczesnych rozwiązań najczęściej korzystają przedsiębiorcy, składając dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe właśnie tą drogą. Przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 5 pracowników mają wręcz obowiązek wysyłania dokumentów drogą elektroniczną.

Jak już wspomnieliśmy, istnieje także możliwość założenia i uwierzytelnienia (zaufania) profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS oraz logowania do niego za pośrednictwem serwisu bankowości internetowej. Wykorzystanie do tego celu rachunku w serwisie bankowości internetowej Millenet (Bank Millennium) lub w serwisie bankowości internetowej Alior Banku – nie wymaga dodatkowego potwierdzania tożsamości w placówce ZUS.

Możliwość założenia i zaufania profilu na PUE ZUS oraz logowania do profilu w trakcie korzystania z usług bankowości elektronicznej mają również klienci PKO Banku Polskiego (iPKO, Inteligo) oraz BOŚ Banku.

Niektórzy klienci wciąż opierają się przed korzystaniem z możliwości, które zapewnia e-administracja. Towarzyszy im obawa przed popełnieniem błędu przy wykonywaniu czynności technicznych. Niechęć do nowoczesnych rozwiązań może także wynikać z przyzwyczajeń – spotkanie twarzą w twarz, cenione zwłaszcza przez osoby starsze, oraz zaufanie jakim darzą urzędników, wpływa na postrzeganie wizyty w urzędzie jako najbezpieczniejszej i najbardziej komfortowej formy kontaktu. Inaczej jednak myślą osoby młodsze. Dla nich ważna jest oszczędność czasu a obycie z komputerami ułatwia wykonywanie czynności technicznych.

Pamiętajmy, że to właśnie e-administracja jest kierunkiem rozwoju funkcjonowania urzędów w Polsce. Tą samą drogą od lat kroczą inne gałęzie usług. Zakupy on-line i bankowość internetowa są już tak powszechne, że przestajemy je postrzegać jako przełomowe. Zmiany, których jesteśmy świadkami, są więc nieuniknione. Należy zatem już teraz zacząć korzystać z możliwości, które są w zasięgu ręki – także w ZUS.

MK, Opr. AG

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetalubuska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2021 Polska Press Sp. z o.o.