Kto odpowiada za drogi i chodniki?

Czytaj dalej
Czesław Wachnik

Kto odpowiada za drogi i chodniki?

Czesław Wachnik

Ostatnia tzw. burza śnieżna w Zielonej Górze pokazała, że firmy odpowiedzialne za zimowe utrzymanie ulic i chodników niezbyt sobie radzą z usuwaniem śniegu. Na ich prace skarżyli się mieszkańcy

Roman Kluzek, którego spotkaliśmy na ulicy Bankowej mówi, że najgorzej było w ostatnią środę, kiedy nad miastem przeszła prawdziwa burza śnieżna. - Wtedy tak sypało, że kierowcy nie bardzo wiedzieli jak jechać. Zasypało także wszystkie chodniki. Myślę, że służby, które mają dbać o zimowe utrzymanie ulic, uporały się z problemem dopiero pod wieczór. A powinny chyba wcześniej? - pyta pan Roman.

Pani Irena Kępa zwraca natomiast uwagę, że jeszcze w czwartek chodniki na ulicy Bankowej i Chrobrego były pokryte śniegiem. - A od burzy śnieżnej minęła doba. Zresztą podobnie dzieje się przy innych jezdniach. Przy jednych chodniki są czyste, posypane piaskiem, a przy innych pokryte lodem, na którym bardzo szybko można się poślizgnąć - dodaje pani Irena.

Burza śnieżna to powód do wielu telefonów

Ryszard Lubera z zielonogórskiego departamentu dróg i rozwoju miasta potwierdza, że właśnie w środę w czasie burzy śnieżnej odebrał najwięcej telefonów. Dzwoniący sygnalizowali, że jezdnie oraz chodniki są zasypane śniegiem. A to oznacza, że zarówno jazda jak też chodzenie były nie tylko utrudnione, ale niekiedy wręcz niebezpieczne.

Ryszard Lubera podkreśla, że w porównaniu do lat poprzednich w przetargu na zimowe utrzymanie dróg 2016/2017 miasto zażądało, by pługosolarki i pługopiaskarki miały specjalne czujniki, które pokazują czy jadące pojazdy faktycznie mają opuszczony pług oraz czy sypią piaskiem w połączeniu z solą.

- Na bieżąco widzimy to na ekranie komputera. Gdzie w danej chwili znajdują się pługosolarki i pługopiaskarki i czy faktycznie wykonują swoje zadanie. W przeszłości zdarzało się, że pojazdy jeździły, mając podniesione pługi. Teraz takie praktyki są niemożliwe - zapewnie inspektor Lubera.

Tak wygląda podział miasta na poszczególne strefy
Tak wygląda podział miasta na poszczególne strefy

Nasz rozmówca dodaje, że to, kiedy dana ekipa wyjeżdża by odśnieżać, zależy od pogody. - Jeśli pada lub istnieje groźba, że jezdnie lub chodniki mogą być zmrożone, to ekipa wyjeżdża już o godz. 3.00 nad ranem - mówi inspektor Lubera.
W tym czasie dzwoni telefon. Dzwoniący sygnalizuje, że mimo godz. 9.30 nadal trudno jest wyjechać z ulicy Stajennej. Nadal zalega na niej śnieg i lód. - Już dzwonię do spółki. Chociaż wiem, że powodem kłopotów jest złe parkowanie aut. Dlatego pług nie mógł odgarnąć śniegu - odpowiada inspektor Lubera.

Standardy zimowego utrzymania ulic

Zielona Góra w tym Nowe Miasto zostało podzielone na trzy rejony. To za nie odpowiadają konkretne spółki. Mają one obowiązek zimowego utrzymania w II lub III standardzie. I tak w II standardzie gołoledź może być utrzymana do 1 godz., śnieg luźny może zalegać do 4 godzin, a błoto pośniegowe do 6 godzin. W przypadku III standardu gołoledź to 1,5 godz., śnieg luźny do 6 godzin, a na drogach i chodnikach może zalegać warstwa zajeżdżonego śniegu. Chcąc zgłaszać pretensje, trzeba o tych warunkach pamiętać.

- W przypadku dużych opadów, jak wspomniana burza śnieżna, nie ma możliwości, by w ciągu godziny usunąć śnieg z terenu miasta oraz nowych dzielnic - podkreśla inspektor Lubera.

Dodaje też, że w przypadku chodników, zadbanie o nich należy do właścicieli nieruchomości, które do nich przylegają. A zdarza się, że zainteresowani nie zawsze o tym wiedzą.

Rejony miasta i kto za nie odpowiada

Za I rejon Północny (m.in. Sulechowska, Zjednoczenia, Chopina, Dworcowa, Działkowa, Dolina Zielona oraz Chynów, Zawada, Jany, Stożne, Krępa, Łężyca, Przylep) w przypadku dróg odpowiada firma ZPB Kaczmarek - Budownictwo, tel. 697 769 484. Natomiast, gdy chodzi o utrzymanie chodników to tu odpowiedzialnym jest firma TAXUS, tel. 512 483 695.

Za II rejon Zachodni (m.in. Wojska Polskiego, Botaniczna, Nowojędrzychowska oraz Ochla, Jeleniów, Kiełpin, Jarogniewice, Barcikowice Duże i Małe, Zatonie, Marzęcin, Sucha, Ługowo) za drogi odpowiada firma ZPB Budmil, tel. 512 379 080. Natomiast chodniki odśnieża CAPRI - bit, tel. 691 451 353.

Za III rejon Wschodni (m.in. Bohaterów Westerplatte, Konstytucji 3 maja, Sikorskiego, Jędrzychowska oraz Drzonków, Racula Stary i Nowy Kisielin) odpowiada firma TAXUS tel. 512 483 695. Natomiast za chodniki odpowiada ZPB Grzesie¬wicz tel. 601 913 740.

Czesław Wachnik

Jestem dziennikarzem Gazety Lubuskiej od 1985 roku, najczęściej w dziale terenowym, ekonomicznym, przez wiele lat prowadziłem dodatek motoryzacyjny ,,Za kierownicą''. Dziś zajmuję się głównie tym co się dzieje w Zielonej Górze oraz powiecie zielonogórskim.

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.