Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Robert Kowalik, (nd)

Lubuskie ma swój aromat i smak. Od pierogów i kiełbasy po miód i wino

Czym chata bogata... Na razie na lubuskiej liście regionalnych produktów tradycyjnych królują mięsa. Wiele z receptur chlubi się kresowym rodowodem Fot. Mariusz Kapała Czym chata bogata... Na razie na lubuskiej liście regionalnych produktów tradycyjnych królują mięsa. Wiele z receptur chlubi się kresowym rodowodem
Robert Kowalik, (nd)

W naszym regionalnym menu mamy już wiele produktów, dań, napojów. To atrakcja turystyczna, ale także kolejny dowód, że budujemy naszą regionalną tożsamość.

Na przystawkę wybierzmy kozi ser z Siedliska. Może ten kozi dojrzewający? Ale wybór mamy większy. Może któraś z wędlin z indyka, o kresowym posmaku, schab, czy szynka? Jak zupa to koniecznie żur z ziołami. Bogactwo wyboru mamy również wśród dań głównych. Pierogi, gołąbki, szynka z dzika, wołowina w karmelizowanej cebuli. Do tego musztarda miodowa z dyni, śliwa o occie, kapusta kwaszona nadnotecka. Na deserek bukowińska strucla, lubuskie pierniki lub babka ucierana. Któryś z pysznych miodów. A później to już zapewne chwilka na kieliszek wina...

Na forum pojawili się przedstawiciele aż jedenastu rodzajów produktów regionalnych...
Jacek Urbański

Lubuskie Centrum Produktu Regionalnego z siedzibą w Zielonej Górze zostało powołane we wrześniu 2018 r. Jego zadania to m.in. propagowanie produktów regionalnych wytwarzanych według tradycyjnych sposobów, dbanie o wizerunek takich produktów i wspieranie działań ich wytwórców, a także promocja lokalnego rolnictwa i wsi w kraju i zagranicą.

Według Jacka Urbańskiego, dyrektora LPCR niedawne pierwsze Forum Producentów Produktów Regionalnych miało odpowiedzieć na pytanie, w jakim kierunku powinniśmy zmierzać jeśli chodzi o pomoc w tego typu działalności. Bowiem tak naprawdę z inicjatywą zarejestrowania produktu regionalnego nie wychodzi samorząd, ale sami producenci, niezależnie, czy jest to specjał powstający w domowej kuchni, czy też wynik pracy rzemieślnika, czy dużej firmy.

- Na Forum pojawili się przedstawiciele aż jedenastu rodzajów produktów regionalnych, którzy rozmawiali w panelach tematycznych podzielonych m.in. na rękodzieło, napoje, gotowe dania, wyroby piekarnicze i cukiernicze, produkty mleczne, ekologiczne, mięsne, czy pszczelarskie. Dlatego chcemy wysłuchać ich wszelkich uwag, a także, zwrócić uwagę, które cele, i które zdania powinniśmy realizować - powiedział Urbański.

Jego zdaniem Centrum ma opierać swoją działalność na czterech filarach.

- Pierwszym nazywamy „wsparcie na starcie“, drugi to szkolenie i małe technologie, wreszcie trzeci, to działanie na rzecz promocji tych produktów. Kolejny to promocja na naszym terenie wydawnictw związanych z tego typu działalnością - wylicza.

Centrum powstało jako jednostka budżetowa podległa urzędowi marszałkowskiemu.

- Powołaliśmy Centrum, aby pomagać tym wszystkim, którzy chcą rozpocząć taką produkcję, albo ją już prowadzą oraz promować ich na różnego rodzaju targach, spotkaniach, czy kiermaszach - zaznaczył Stanisław Tomczyszyn, wicemarszałek województwa lubuskiego. - Liczymy, że (zgodnie z zapowiedzią rządu) można będzie łatwiej te produkty sprzedawać. Mamy pomysł, aby oznakować nasze lokalne produkty naszym lubuskim logo, a na ministerialnej liście jest aż 78 takich tradycyjnych produktów - podkreślił.

Marszałek nazwał forum „pierwszym uderzeniem“ w krótkiej, bo zaledwie trzymiesięcznej, działalności LCPR. Sądząc po 161 producentach, którzy zjawili się w urzędzie marszałkowskim, takie spotkanie było jak najbardziej potrzebne.

- Forum jest odpowiedzią na prośby, sugestie i postulaty producentów produktów regionalnych, naturalnych i tradycyjnych, które są zgłaszane od lat. Dlatego mamy nadzieję, że wyniknie z tego coś naprawdę dobrego. Coś, co pomoże nam nie tylko w promocji, ale również w uświadamianiu konsumentów, gdzie mogą tak fajne produkty znaleźć. A także przekona ich, że warto takich produktów spróbować, bo są po prostu lepsze od produktów dostępnych na rynku, choćby w dyskontach - powiedziała Irena Lisowska-Szron ze Stowarzyszenia Lubuskich Produktów Tradycyjnych.

Producentka z podkożuchowskiego sadu Solniki, który od 50 lat zajmuje się produkcją jabłek, a od siedmiu lat produkcją soków naturalnych tłoczonych z jabłek, ma także nadzieję, że Centrum pomoże w promocji produktów regionalnych, a także w stworzeniu identyfikacji firm.

- Mam na myśli choćby powstanie szlaku produktów regionalnych, który wychodziłby naprzeciw klientom i uczestnikom turystyki kulinarnej - proponuje.

Na razie wędrówkę szlakiem aromatów i smaków proponuje nie tylko turystom lubuski szlak wina i miodu, na którym znajdziemy nie tylko trunki i miód, ale także poznamy bogactwo regionalnej kuchni. I tutaj każdy znajdzie coś dla siebie, od punktów w stylistyce gospodarstwa agroturystycznego po hotele i spa z najwyższej półki. To o tyle ważne, że turystyka określana jako kulinarna staje się coraz bardziej popularna i dla wielu gości smaki i aromaty regionu są jednym z głównych powodów odwiedzin.

Tutaj się czyta. Bez reklam.

Tak jak w kiosku. Kupując prenumeratę cyfrową, możesz czytać codzienne wydanie Gazety Lubuskiej.

Co zyskujesz:

  • dostęp do wszystkich treści Gazety Lubuskiej
  • codzienne e-wydanie Gazety Lubuskiej
  • artykuły, reportaże, wywiady i multimedia
  • co tydzień nowy numer Ekstra Magazynu
Robert Kowalik, (nd)

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetalubuska.pl

Bilety na koncert grupy "The 12 Tenors" 25.04.2019

Prenumerata cyfrowa "Gazety Lubuskiej" z dwoma biletami na koncert 12 TENORÓW GRATIS!

180,00 378,00

Na koncercie 25 kwietnia na hali CRS w Zielonej Górze usłyszymy nie tylko arie operowe, ale również covery znakomitych hitów XX wieku.

Kup teraz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.