Matematyka wcale nie musi być nudna

Czytaj dalej
Fot. Alicja Kucharska
Alicja Kucharska

Matematyka wcale nie musi być nudna

Alicja Kucharska

Dodatkowe zajęcia z matematyki... w sobotę, okazały się strzałem w dziesiątkę. - Ta wiedza się przyda - mówią uczniowie

Matematyka interdyscyplinarna - pod taką nazwą wystartowały weekendowe zajęcia dla uczniów, którzy wiążą swoją przyszłość z matematyką, w różnoraki sposób i w różnorakiej formie. Po ukończeniu całego cyklu, uczniowie otrzymają certyfikaty. Projekt jest programem międzyszkolnym, bo obok licealistów, udział w zajęciach zaproponowano również gimnazjalistom.

- To zastosowanie matematyki w różnych dziedzinach życia, również w pracy zawodowej - informuje Damian Wentland, dyrektor LO. - Udział zaproponowaliśmy także młodzieży gimnazjalnej, ponieważ chcemy zainteresować ich naszą szkołą. Pokazać, że reprezentujemy wysoki poziom i możemy przygotować uczniów do dalszej edukacji.

Liczono, że na pierwszych zajęciach pojawi się maksymalnie 30 osób, a było ich ponad 40. Cztery sobotnie spotkania zakończą się podsumowaniem i wręczeniem certyfikatu. - Tematem przewodnim spotkań jest logika matematyczna, dziedzina, która jest poza podstawą programową i w gimnazjum i liceum. Powoduje to, że uczniowie, mimo różnicy wieku, startują z podobnego poziomu - dodaje Wojciech Ryczek, nauczyciel matematyki. A logika pojawia się na większości kierunków podczas pierwszego semestru studiów.

Sam projekt nie jest w świebodzińskim liceum nowością. - Czerpiemy z naszych wcześniejszych doświadczeń, kiedy to zaproponowaliśmy naszym uczniom matematykę interdyscyplinarną jako przedmiot uzupełniający. Okazało się, że zainteresowanie jest bardzo duże, bo pogłębia wiedzę uczniów, którzy są zainteresowani na przykład studiami technicznymi - mówi D. Wentland.

- Wymyśliłem ten projekt wiele lat temu - przypomina Wojciech Ryczek. - Wtedy, podczas zajęć, udowadnialiśmy, że nie ma podziału pomiędzy matematyką szkolną, a życiem. Pokazywane były zależności pomiędzy matematyką, a geografią, biologią, historią, językami obcymi czy też językiem polskim - wyjaśnia nauczyciel. Kolejnym etapem zajęć, było przerobienie materiału, który pojawia się na pierwszym roku studiów - tam, gdzie jest matematyka - a nie jest realizowany w szkole po zmianie podstawy programowej.

- To dla nas doświadczenie, wiedza i przekonanie, że przyda nam się to w przyszłości - mówią o projekcie uczniowie
Alicja Kucharska - To dla nas doświadczenie, wiedza i przekonanie, że przyda nam się to w przyszłości - mówią o projekcie uczniowie

- Zajęcia bardzo pomogą nam na studiach. Logika pojawia się na pierwszym roku, a tu zdobędziemy już podstawowe informacje - mówi Krzysztof Czerniawski z IIC.

- Pierwsze zajęcia były bardzo ciekawe - dodają Maja Duda-Chrzanowska i Norbert Usakowski. O jakich kierunkach myślą uczniowie? Elektrotechnice, automatyce i robotyce, ale też studiach policyjnych. Matematyka przyda się wszędzie. Uczniowie zgodnie przyznają, że warto organizować tego typu zajęcia. - To dla nas dodatkowa wiedza i przekonanie, że przyda nam się to w przyszłości - zaznaczą. Niewykluczone, że międzyszkolne zajęcia będą realizowane również w kolejnych latach. - Samo zainteresowanie podpowiada, że warto - mówi dyrektor.

Alicja Kucharska

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.