Mieszkańcy pytali, burmistrz Słubic odpowiadał

Czytaj dalej
Fot. Jakub Pikulik
Jakub Pikulik

Mieszkańcy pytali, burmistrz Słubic odpowiadał

Jakub Pikulik

- Jak wyglądają przygotowania do programu 500+? Jak jest z monitoringiem? O to pytali mieszkańcy burmistrza, który w piątek był w redakcji „GL”.

Jakie są plany związane z cmentarzem komunalnym w Słubicach?
- Słubice i gmina są rozwijającą się społecznością, której jest też potrzebny nowoczesny i spełniający wszystkie standardy cmentarz. Patrząc w przyszłość jako burmistrz widzę konieczność rozbudowy cmentarza, gdyż zmienione dotychczas granice i możliwości techniczne grzebania metodą tradycyjną są niewystarczające. W perspektywie ok. 4-5 lat będzie potrzeba powiększenia cmentarza. Już dziś zasadnym jest zaplanowanie powiększenia cmentarza tak, aby gmina mogła się w sposób bezpieczny przygotować do inwestycji i zasadnym wydaje się również skonsultowanie tego z mieszkańcami.

Jak wyglądają przygotowania do programu 500+ w Słubicach?
- W internecie dostępny jest podręcznik programu 500+. Zapraszam do tej lektury, gdzie znajdują się również odpowiedzi na trudne pytania. W gminie Słubice szkoleni są w tej chwili dwaj pracownicy, którzy będą zajmować się tym projektem. Z dniem 1 kwietnia nie będą wypłacane zasiłki, tylko będą wypłacane wnioski. Pierwszy etap ich przyjmowania zakończy się do końca czerwca i wtedy nastąpią wypłaty z datą od 1 kwietnia. Wnioski można składać również drogą internetową, ale aby zapobiec ewentualnym uciążliwością zachęcamy do tego, aby nie składać wniosków od samego początku, tylko obserwować jak będzie to wyglądało na terenie naszej gminy, o czym bśdziemy informować. Na cel programu do końca tego roku gmina ma wydać 7,5 mln zł. Gmina otrzyma te środki dopiero w momencie, kiedy wpłyną stosowne wnioski. To znaczy, że wypłacimy pieniądze dopiero, gdy otrzymamy pieniądze od ministerstwa

Jak wyglądają w naszym mieście zabezpieczenia przeciwpowodziowe?
- Wał przeciwpowodziowy o długości 9 km, który ma chronić Słubice przed powodzią będzie realizowany przez Lubuski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych w Zielonej Górze z pieniędzy Banku Światowego oraz wkładu własnego Urzędu Marszałkowskiego w Zielonej Górze. Na ten cel została zarezerwowana w budżecie województwa kwota 39,6 mln jako wkład własny w to przedsięwzięcie, następnie zostanie podpisana umowa z Bankiem Światowym i jeszcze w tym roku zostanie ogłoszony przetarg na realizację tego zadania w roku przyszłym. Liczymy na to, że w 2017 r. rozpocznie się inwestycja i potrwa dwa lata. To oznacza, że w 2019 r. Słubice będą już posiadały wał, który po raz pierwszy w historii da gwarancję zabezpieczenia miasta przed powodzią. Można powiedzieć, że jest to najważniejsza inwestycja melioracyjna na terenie województwa lubuskiego.

Jak wygląda kwestia monitoringu w Słubicach?
Na terenie Słubic jest teraz 10 kamer. Są one pod kontrolą policji, a wkrótce również straży miejskiej. System ten działa od 4 lat i co roku gmina inwestuje średnio w trzy nowe kamery. Mieszkańcy znają ich lokalizację, natomiast w tym roku powstaną trzy nowe kamery jakości HD. Pierwsza z nich zawiśnie na skrzyżowaniu ul. Niepodległości i 1 Maja przy starym kościele, druga przy opiece społecznej przy Placu Wolności, natomiast trzecia kamera zawiśnie na skrzyżowaniu ul. Mieszka I, Wojska Polskiego i Ogrodowej, czyli w rejonie szkoły nr 2. Zostały również w ubiegłym roku przeprowadzone modernizacje istniejącego systemu poprzez zwiększenie ilości dysku nagrywającego obrazy i unowocześniono system sterowania. Na dzień dzisiejszy jest to bardzo cenne narzędzie w rękach straży miejskiej i policji i pozawala na szybszą interwencję, a także wykrycie zdarzeń na terenie miasta. O czym w pierwszej kolejności mają okazję przekonać się mieszkańcy ul. Paderewskiego, gdyż w tym rejonie jest najwięcej interwencji policji. Dzisiaj kamera na moście podnosi również bezpieczeństwo osób przejeżdżających i przekraczających most w pełnym zakresie i uzupełnia system niemieckiego monitoringu we Frankfurcie. W związku z tym celowym wydaje się rozwijanie systemu monitoringu zarówno miejskiego, jak również rejonów szkół i obiektów użyteczności publicznej.

Straż miejska w Słubicach: likwidować, czy nie?
W tej chwili na terenie Słubic działa jednostka straży miejskiej. Zatrudnionych jest 7 strażników. Straż pracuje w systemie jeden patrol pieszy i jeden zmotoryzowany o różnych porach dnia, co powoduje, że to jest wystarczające na dzień dzisiejszy dla naszego miasta. Miasto posiada też pieniądze na utrzymanie straży miejskiej. To wariant optymalny. W związku z tym nie widzę na dzień dzisiejszy potrzeby likwidacji straży miejskiej, tym bardziej, że jesteśmy miastem transgranicznym i wspieramy w ten sposób działania policji, straży granicznej i straży leśnej. Regularnie doposażamy staż miejską, realizujemy w ten sposób obowiązki wynikające z prawa polskiego w tym zakresie. Na utrzymanie straży miejskiej wydajemy około 500 tys. zł rocznie. W 2010 w Słubicach pracowało 19 strażników miejskich.

Jakie inwestycje w 2016 r. będą prowadzone w Słubicach?
Bardzo się cieszę, że podobnie jak w poprzednim roku mamy w mieście aż 14,5 mln zł na inwestycje. Jest wiele potrzeb sygnalizowany przez radę miasta i mieszkańców, stąd chcielibyśmy utrzymać inwestycje na poziomie ponad 10 mln zł przez ostatnie dwa lata i chcemy, żeby ta tendencja utrzymała się też w latach następnych. Dzięki temu zgodnie z polityką burmistrza i rady w pierwszej kolejności będziemy realizować inwestycje oświatowe, następnie inwestycje związane z infrastrukturą techniczną i drogami. Będą to widzieć mieszkańcy, gdyż są to przede wszystkim drogi, infrastruktura komunalna, a także kolejne miejsca parkingowe. Ważnym przedsięwzięciem po raz pierwszy w historii Słubic jest przygotowanie kompletnej dokumentacji technicznej budowy na 36 ulicach naszego miasta całkowicie nowej kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Do końca lutego b. r. został złożony projekt, który kosztował 1,8 mln zł i dzięki temu chcemy pozyskać z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska prawie 78 mln zł dla miasta w celu realizacji tego ważnego przedsięwzięcia. Rozstrzygnięcie tego konkursu nastąpi jeszcze w tym roku, co spowoduje, że w roku przyszłym zostanie wybrana w drodze przetargu firma, która w ciągu półtora roku miałaby zrealizować to przedsięwzięcie. Oczywistym jest, że uzyskanie pieniędzy odbywa się w drodze konkursu, w związku z tym liczymy na wsparcie władz powiatowych oraz wojewódzkich i szukamy jakiegokolwiek wsparcia, gdyż ta inwestycja jest oczekiwana od 50 lat i jest uzasadniona na terenie naszego miasta. Posiadamy środki własne na to przedsięwzięcie i nie wyobrażam sobie, aby ten projekt nie został rozpatrzony pozytywnie.

Jakub Pikulik

Dziennikarzem "Gazety Lubuskiej" jestem od 2008 r. Niemal od początku moja praca w GL związana jest z działem internetowym. To obecnie najbardziej dynamicznie zmieniająca się dziedzina pracy dziennikarza. Zajmuję się sprawami całego regionu. Poruszam tematy społeczne, ekonomiczne i inne. Często przygotowuję materiały kryminalne, informacje dotyczące wypadków i głośnych akcji lubuskiej policji. Zajmuję się również sprawami dotyczącymi Kostrzyna nad Odrą i całego powiatu gorzowskiego.


A prywatnie? Mieszkam w podgorzowskiej Kłodawie. Interesuję się historią regionu. Uwielbiam górskie wycieczki piesze i rowerowe. Od kilku lat pasjonuję się też strzelectwem sportowym. 

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.