Miliony trafią na lubuskie tory

Czytaj dalej
Fot. Mariusz Kapała
Czesław Wachnik

Miliony trafią na lubuskie tory

Czesław Wachnik

Kolej nie postawiła na nas krzyżyka. W przyszłym roku szybciej dojedziemy do Wrocławia. W tym blask zyska zielonogórski dworzec.

Marian Szulc przyjechał do Zielonej Góry z Warszawy. Pociąg wjechał punktualnie na peron 2, tuż po godz. 10.00. - Jestem pod wrażeniem tego co się dzieje obok dworca. Nie byłem tu już miesiąc, stąd mogę ocenić jak dużo w tym czasie zrobiono. Kiedy wyjeżdżałem, peronu drugiego nie było, dziś duża jego część jest odbudowana - powiedział pan Marian. Ale prace na dworcu to tylko element układanki.

Oto duży ruch obserwujemy na torach tzw. odrzanki czyli linii Wrocław - Szczecin, przez Zieloną Górą.

Celem prac jest skrócenie czasu jazdy pociągów. Na razie z Zielonej Góry do Głogowa pociąg jedzie od 52 minut do godziny, a do Wrocławia około 3 godzin. W przyszłym roku czasy te będą znacznie krótsze. Obecnie główne prace trwają na odcinku między Rudną Gwizdanów a Głogowem oraz między Głogowem a Bytomiem Odrzańskim. Wymienia się rozjazdy, tory, odbudowuje obiekty inżynieryjne, a w tym mosty. Przebudowuje się też perony np. w Brzegu Głogowskim. Jeśli chodzi o odcinek Głogów - Rudna Gwizdanów, to prace zostaną zakończone w tym roku, a Głogów - Bytom Odrzański w przyszłym.

Będzie to kosztowało łącznie ponad 90 mln zł

Ale wtedy pociągi pojadą z prędkością 120 km/h, a czas jazdy między Zieloną Górą a Wrocławiem skróci się do dwóch godzin z małym dodatkiem. Trwają prace między Zieloną Górą a Kostrzynem i dalej do Szczecina. Tylko w 2015 roku wyremontowano kilka odcinków o łącznej długości prawie 40 km i tym samym przywrócono prędkość 120 km/h. Podobnie ma być w tym roku, na razie trwa procedura przetargowa, a roboty rozpoczną się w sierpniu. Po ich zakończeniu pociągi pojadą z prędkością 120 km/h, co skróci czas jazdy z Zielonej Góry do Szczecina, który dziś wynosi około 3,5 godziny.

Z planów na rok 2017 wspomnijmy jeszcze o przygotowywaniu dokumentacji na naprawę mostu kolejowego na Odrze w Nietkowicach oraz remoncie torów między Niedoradzem a Nowym Kisielinem.

Co zrobiono w Winnym Grodzie?

Przebudowano tory nr 1, 6 i 8. Dostały one nowe podkłady, szyny i rozjazdy. Zakończono też budowę peronu 1A, który jest przedłużeniem peronu 1. Zawansowane są prace przy peronie 3. Dotychczasową konstrukcję usunięto, wykonano podłoże i zaczęto montować nowe płyty. Nie w lutym, ale w połowie marca rozpocznie się remont tunelu między peronami 1 i 2. Zostanie on jednak zamknięty dopiero w kwietniu, kiedy prace mogą zagrażać bezpieczeństwu pasażerów.

Zainteresowani chcąc się dostać na ,,dwójkę’’, będą musieli pokonać tory.

Przejście zostanie wyznaczone na wysokości myjni samochodowej, około 50 metrów w stronę dworca PKS. Tunel zostanie wyposażony w windy dla niepełnosprawnych oraz pochylnię. Czytelnicy często pytają o losy peronu pierwszego. - Jego przebudowa zostanie rozpoczęta po zakończeniu prac na trzecim. Ma to nastąpić do końca kwietnia. Po prostu nie możemy rozpoczynać prac na kilku peronach, bo musielibyśmy ograniczyć ruch pociągów. A tego nie możemy zrobić - powiedział nam Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.

Trwają prace przygotowawcze na peronie 1. Będzie on przebudowywany po zakończeniu robót na peronie 3.
Mariusz Kapała Trwają prace przygotowawcze na peronie 1. Będzie on przebudowywany po zakończeniu robót na peronie 3.

Dodał on też, że ze względu na niespodzianki, które wynikły w trakcie robót, termin zakończenia prac przesunięto na 25 września. Do tej daty mają być gotowe wszystkie perony. Na razie pojawią się na nich prowizoryczne wiaty, które w przyszłym roku mają być zastąpione przez dach, który zostanie przedłużony do centrum przesiadkowego.

Dzięki porozumieniu miasta z PKP PLK planowane jest przedłużenie tunelu do przychodni Aldemed, przebudowa wiaduktu na ul. Batorego oraz zadaszenie peronów. Trwa opracowywanie dokumentacji. - Prace będą mogły rozpocząć się wiosną 2017 roku, a zakończyć jesienią - powiedział nam wiceprezydent Zielonej Góry Krzysztof Kaliszuk. Remont otoczenia dworca ma kosztować 20 mln zł.

Czesław Wachnik

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.