Na Radowie praca wre. Ludzie czekali na to od lat

Czytaj dalej
Fot. Agnieszka Drzewiecka
Agnieszka Drzewiecka

Na Radowie praca wre. Ludzie czekali na to od lat

Agnieszka Drzewiecka

Drezdenko. Rozpoczyna się ostatni etap największej i jak dotąd najdroższej inwestycji w gminie - kanalizacji Radowa i przebudowy ul. Podgórnej.

Ul. Podgórna jest dziś nie do poznania. Zamiast starego bruku jest obecnie gruntowa droga rozjeżdżana przez koparki i inne maszyny budowlane. Zniknął też stary mur ciągnący się wzdłuż fragmentu ulicy. W jego miejsce usypana jest równiutka skarpa. To dlatego, że droga będzie poszerzona. Część drogi ma już chodnik, część jeszcze nie - trzeba iść po piachu. A we wtorek pracownicy ustawili światła sterujące ruchem wahadłowym, bo właśnie w taki sposób będzie można teraz jeździć tą drogą. Rozpoczyna się bowiem ostatni etap tej wielkiej jak na lokalne warunki inwestycji, a mianowicie budowa asfaltowej drogi.
Kanalizacja Radowa i przebudowa ul. Podgórnej, najdroższa w historii gminy i największa inwestycja, ruszyła latem zeszłego roku. Planowany koszt prac to 7,5 mln zł, które pochodzą z budżetu gminy.

Ul. Podgórna to dla tej części strategiczna droga, którą dojeżdża do domów większość mieszkańców Nowego Drezde¬nka. Na remont czekali od lat. Dotąd ulica była wyłożona starym i okropnie nierównym brukiem. - Po kocich łbach fatalnie się jechało, codziennie człowiek się męczył, pokonując te wielkie kamienie . A z wózkiem to już zupełnie nie dało się przejechać - mówi nam Anna Lipnicka, mieszkanka Radowa.

W planach jest też inny ważny remont drogi

- Teraz mamy tu bałagan i utrudnienia związane z remontem. Niektórzy na to narzekają, ale trudno, trzeba to przeczekać. Wszyscy oczywiście cieszymy się bardzo, że będzie tu nowa droga, nie możemy się jej doczekać. Czekaliśmy na to naprawdę długo - mówi Mieczysław Gorazdowski. Mieszkał przy ul. Podgórnej przez 50 lat, do niedawna, ale wciąż przyjeżdża tu codziennie do rodziny.

Również od lat ludzie czekali na podłączenie tej dzielnicy do kanalizacji. - Wszyscy byliśmy tu zmuszeni korzystać z szamba. Czasem trzeba było oczyszczać nawet trzy lub cztery razy w miesiącu, bo z małymi dziećmi w domu zużywa się więcej wody. A każda wywózka ścieków to 100 zł, trzeba było płacić, nie było wyjścia. Teraz dzięki kanalizacji będziemy mieć większy komfort i oszczędności - dodaje M. Gorazdowski.

7,5 miliona złotych pochłonie inwestycja na Radowie. Całość kwoty pochodzi z gminnego budżetu.

Inwestycja rozpoczęła się właśnie od budowy kanalizacji. Pierwszy etap prac zakończył się jeszcze w ubiegłym roku. Łagodna pogoda od początku sprzyjała inwestycji. Zimą budowę przerwano, ale na krótko. - Już w marcu prace ponownie ruszyły, a od początku kwietnia idą pełną parą - mówi Krzysztof Bąk z urzędu miejskiego.

Wodociąg jest już gotowy w 90 proc., podobnie kanalizacja deszczowa. Montaż nowego oświetlenia jest na półmetku. Trwa też budowa chodnika i rozpoczęła się właśnie budowa nawierzchni. - Początkowo zakończenie prac planowano na czerwiec 2017 r., ale wykonawca zapowiada, że uda się to szybciej, we wrześniu lub październiku tego roku - dodaje Krzysztof Bąk.

Podobnie jak na remont ul. Podgórnej mieszkańcy od lat czekali na naprawę ul. Niepodległości.
Droga jest w fatalnym stanie, kierowcy są zmuszeni na niektórych odcinkach jeździć slalomem, by omijać wielkie dziury. A to jedna z głównych i najbardziej uczęszczanych ulic w mieście. Należy do Zarządu Dróg Wojewódzkch, który niedawno ogłosił, że jeszcze w tym roku wyremontuje drogę na odcinku od torów kolejowych do stacji Orlen.
Przetarg na wykonanie remontu jeszcze nie został rozstrzygnięty - wpłynęło siedem ofert, otwarto je 21 kwietnia.
Poza remontem nawierzchni ul. Niepodległości zostanie naprawiony odcinek w okolicy mostu, gdzie osunął się nasyp i załamała nawierzchnia jezdni. Tam wymieniona zostanie nawierzchnia, fragment chodnika, wyznaczone przejście dla pieszych oraz zbudowane schody.

Agnieszka Drzewiecka

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.