Nowy most na Odrze za kilka lat

Czytaj dalej
Fot. Czesław Wachnik
Czesław Wachnik

Nowy most na Odrze za kilka lat

Czesław Wachnik

Do 2021 roku ma powstać nie tylko obwodnica Zaboru ale też most na Odrze w Przewozie.

Wójt Robert Sidoruk jest przekonany, że już w przyszłym roku dojdzie do symbolicznego wbicia łopaty na trasie planowanej obwodnicy Zaboru oraz mostu przez Odrę w Milsku.

- Wprawdzie w Urzędzie Marszałkowskim padła data połowy 2018 roku, ale wydaje się, że to termin zbyt odległy. My chcemy, by już w przyszłym roku rozpoczęto budowę - dodaje.

Optymizm wójta studzi Paweł Tonder, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze, który będzie nadzorował tę inwestycję. Jego zdaniem najbardziej realny scenariusz to ogłoszenie przetargu w I połowie 2017 roku, co oznacza rozpoczęcie robót budowlanych pod koniec 2018 roku. A to dlatego, że obwodnica wraz z mostem ma być budowana w systemie projektuj i buduj. To oznacza, że firma, która wygra przetarg, nim rozpocznie prace, będzie musiała opracować projekt i uzyskać tzw. ZRID czyli zezwolenie na budowę. - Realną datą zakończenia inwestycji będzie rok 2021. Wtedy mostem przez Odrę powinny pojechać pierwsze samochody - wyjaśnia.

Wstępny koszt budowy obwodnicy wraz z mostem to 110 mln zł. I pozyskanie takich pieniędzy z RPO – Lubuskie 2020 jest niemal pewne, bo wspomniana inwestycja została zapisana w programie wojewódzkim jako priorytetowa. Na razie ZDW przygotowuje się do opracowania tzw. programu funkcjonalno – użytkowego (PFU).

Wójt Sidoruk prezentuje przebieg obwodnicy i  mostu
Czesław Wachnik Wójt Sidoruk prezentuje przebieg obwodnicy i mostu

Jak ma przebiegać obwodnica? Wójt Sidoruk prezentuje wybraną koncepcję. Wcześniej było ich cztery, ale ostatecznie wybrano tzw. wariant czerwony. Nie należy go jednak z niczym kojarzyć. Otóż na obecnej drodze wojewódzkiej nr 282 tuż przed Łazem pojawi się rondo z którego zjedziemy na planowaną obejście.

Kolejne rondo zostanie zbudowane także na drodze wojewódzkiej 282 w połowie między Łazem a Zaborem. To dzięki niemu mieszkańcy Zaboru będą mogli zjechać do swej miejscowości. Dalej obwodnica przetnie obszar winnic, pokona drogę gmina Zabór - Tarnowo i pobiegnie około 150 metrów od zespołu szkół, gdzie mieści się podstawówka i gimnazjum. Dalej będzie prowadziła lasami, aż bezpośrednio do mostu, który zostanie usytuowany na wysokości spalonego dębu Napoleona i około 800-900 metrów od miejsca, gdzie dopływa prom. Za mostem obejście ominie Przewóz i połączy się z drogą wojewódzką tuż przed Bojadłami. Łącznie ma mieć długość około 9,2 km, dwa pasy ruchu (po jednym w każdym kierunku) oraz pobocza. W przyszłości obok obwodnicy pojawi się ścieżka rowerowa.

Wójt dodaje, że nieco wątpliwości wywołuje to, że obejście przetnie istniejące już plantacje winorośli.
- Rozmawiałem z wieloma ,,winiarzami” i nie widzą oni w tym problemu. We Francji czy Niemczech wiele winnic znajduje się przy drogach, w tym nawet przy autostradach i nikt nie robi z tego problemu - zapewnia wójt.

Dodaje on też, że w czasie konsultacji z propozycją przedłużenia obwodnicy wystąpili mieszkańcy Droszkowa. Nie będzie to jednak takie proste. Na razie przy współfinansowaniu miasta Zielona Góra i gminy Zabór ZDW opracowuje koncepcję obejścia Droszkowa. Jego budową ma się zająć też ZDW. Obwodnica powstanie o ile znajdą się pieniądze. Dziś trudno jednak podać jakikolwiek termin.

Czesław Wachnik

Jestem dziennikarzem Gazety Lubuskiej od 1985 roku, najczęściej w dziale terenowym, ekonomicznym, przez wiele lat prowadziłem dodatek motoryzacyjny ,,Za kierownicą''. Dziś zajmuję się głównie tym co się dzieje w Zielonej Górze oraz powiecie zielonogórskim.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.