Obwodnica z mostem ma być dla Międzyrzecza niczym tlen

Czytaj dalej
Fot. Dariusz Brożek
Dariusz Brożek

Obwodnica z mostem ma być dla Międzyrzecza niczym tlen

Dariusz Brożek

30 mln zł może kosztować obwodnica naszego miasta i nowy most na Obrze. To będzie największa inwestycja w historii Międzyrzecza.

Międzyrzecz jak ryba wody potrzebuje obwodnicy i drugiego mostu drogowego na Obrze. To sprawa niezwykle ważna m.in. dla pana Andrzeja, który codziennie dojeżdża samochodem z Obrzyc do firmy w parku przemysłowym w prawobrzeżnej części miasta. - Muszę przejechać m.in. przez jedyny w naszym mieście most na Obrze. Stoję przed nim w korku i rano, kiedy jadę do roboty, i po południu, gdy z niej wracam.

Najgorzej jest w piątki

Niekiedy marnuję w korkach nawet pół godziny. Szkoda czasu i paliwa - złości się kierowca. Dla niego i innych międzyrzeczan burmistrz Remigiusz Lorenz ma dobrą wiadomość: - Zabieramy się do roboty w tej sprawie. Jestem już po pierwszych rozmowach z władzami województwa - mówi. Rozpoczęcie tej ważnej dla miasta inwestycji deklarował on w kampanii wyborczej już w 2010 r. Przegrał wtedy z Tadeuszem Dubickim, ale od grudnia 2014 r. to Lorenz rządzi miastem. - Nie zapomniałem o obietnicach. To dla mnie jedno z najważniejszych wyzwań kadencji - deklaruje.

W planach ma budowę mostu i obwodnicy, która wyprowadziłaby ruch samochodów z centrum miasta. Dwa pierwsze odcinki nowej drogi mają łączyć ul. Poznańską z Rokitniańską. Trzeci wytyczono od Rokitniańskiej do Waszkiewicza przed północnym węzłem obwodnicy i wjazdem na trasę S3. Jej najważniejszym elementem ma być most za ul. Piastowską.

Przed kilkoma laty opracowano wstępną koncepcję, która - jak zaznacza burmistrz - wymaga jednak istotnych poprawek. Dlaczego? Nie jest zgodna z planami zagospodarowania przestrzennego.

Planowana obwodnica ułatwi życie mieszkańcom Obrzyc

Skróci drogę do zakładów pracy w prawobrzeżnej części miasta. Nowy most będzie alternatywą w przypadku zablokowania starego lub prac drogowych w centrum miasta. W poprzednich latach podczas remontu mostu i ul. Waszkiewicza mieszkańcy, którzy chcieli przejechać na drugą stronę Obry, byli skazani na obwodnicę (będącą częścią S3). W jedną stronę nadrabiali 8 km, a niektórzy jeździli tak nawet po kilka razy dziennie. Obwodnica ułatwi też dojazd do nowego parku przemysłowego, który gmina zamierza utworzyć między Rokitniańską i Lubosinkiem. - Będzie tlenem dla miasta i naszej gospodarki - mówi obrazowo Lorenz.

Na moście i w jego okolicach powstają korki w godzinach szczytu rano i po południu.
Dariusz Brożek Na moście i w jego okolicach powstają korki w godzinach szczytu rano i po południu.

30 mln zł to wydatek przekraczający możliwości miasta.

Dlatego Międzyrzecz liczy na wsparcie marszałka i wojewody. Nie ma jednak szans na dotację, jeśli projekt nie zostanie wpisany na tzw. listę rezerwową strategii rozwoju województwa. Gmina wyda 250 tys. zł na projekt dokumentacji, który ma być gotowy w połowie przyszłego roku. Będzie też musiała wykupić grunty od Agencji Nieruchomości Rolnych. Optymistyczny scenariusz zakłada rozpoczęcie prac budowlanych najwcześniej za dwa lata.

Dariusz Brożek

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetalubuska.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2020 Polska Press Sp. z o.o.