Grzegorz Kozakiewicz

Plan transportowy nabiera kształtu

Pani Maria: Autobusów jest coraz mniej, pasażerów też ubywa. Jeśli znikną zniżki na przejazdy, będzie to kolejny argument za tym, by wybierać własny Fot. Grzegorz Kozakiewicz Pani Maria: Autobusów jest coraz mniej, pasażerów też ubywa. Jeśli znikną zniżki na przejazdy, będzie to kolejny argument za tym, by wybierać własny samochód.
Grzegorz Kozakiewicz

Powiat żagański coraz bliżej uchwalenia planu transportowego. Na których liniach autobusowych ocaleją ustawowe ulgi?

- W piątek złożyliśmy u wojewody projekt statutu związku powiatowo - gminnego, który będzie u nas organizatorem przewozów - mówi wicestarosta powiatu żagańskiego, Marek Kopta. - Urząd wojewódzki zgłosił pewne uwagi, na dniach prześlemy poprawki. Gdy zamkniemy ten etap, przystąpimy do prac nad samym planem transportowym.

Dokument określający siatkę połączeń komunikacji publicznej jest ważny w świetle nowej ustawy o transporcie zbiorowym. W jej myśl, ulgi dla inwalidów, rencistów czy uczniów mają być respektowane jedynie na tych liniach międzygminnych, których organizatorem jest samorząd. Pozostałe kursy i pozostali przewoźnicy mają działać na zasadach komercyjnych.

- Nowe regulacje pierwotnie wejść miały w życie w styczniu 2017 - kontynuuje M. Kopta. - Sejm przedłużył vacatio legis o rok. Czekamy na stanowisko senatu. Póki co, działamy tak, jakby odroczenia nie było.

Pani Maria: Autobusów jest coraz mniej, pasażerów też ubywa. Jeśli znikną zniżki na przejazdy, będzie to kolejny argument za tym, by wybierać własny
Grzegorz Kozakiewicz Pani Maria: Autobusów jest coraz mniej, pasażerów też ubywa. Jeśli znikną zniżki na przejazdy, będzie to kolejny argument za tym, by wybierać własny samochód.

Jak mówi wicestarosta, gminy mają w najbliższym czasie przedstawić wykaz linii niezbędnych z punktu widzenia ich mieszkańców. Część z nich już je przedstawiła.

- Z jednej jestem zwolennikiem planu na wyrost, który by zawierał możliwie dużo połączeń. Daje nam to pole manewru, nawet jeśli nie uruchomimy wszystkich linii od razu. Z drugiej strony, realnie patrząc, konieczne będą rozmowy i negocjacje, by pogodzić interesy różnych gmin. W najbliższym czasie dojdzie do takich spotkań.

Czekamy na stanowisko senatu. Póki co, działamy tak, jakby odroczenia nie był

Choć czasu jest coraz mniej, wciąż pozostaje wiele niewiadomych. Jedyny pewnik jest taki, że żadna z gmin nie chce dopłacać do przewozów nierentownych. Żadna nie pokusiła się o zbadanie potrzeb komunikacyjnych swych mieszkańców. Jedyne konsultacje społeczne, jakie są przewidziane, odbędą się, gdy plan będzie już gotowy. Stworzenie dokumentu zostanie powierzone prywatnej firmie. Przewozy najpewniej realizować będzie MZK w Żaganiu.

- Zmierzamy w tym kierunku - zdradza M. Kopta. - Skoro dysponujemy takim przedsiębiorstwem, żal byłoby nie skorzystać. Poszukujemy jedynie sposobu, by zlecić mu przewozy zgodnie z prawem.

Grzegorz Kozakiewicz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.