Polskie tiry opuszczają Rosję. Los setek firm zależy od finału negocjacji

Czytaj dalej
Fot. Tomasz Bolt
Zbigniew Biskupski

Polskie tiry opuszczają Rosję. Los setek firm zależy od finału negocjacji

Zbigniew Biskupski

W poniedziałek w Warszawie zaczęły się polsko-rosyjskie negocjacje w sprawie nowych pozwoleń na przewozy międzynarodowe przez oba kraje

Od poniedziałku 1 lutego polskie tiry nie mogą wjeżdżać do Rosji, a rosyjskie do Polski. Z ostatnim dniem stycznia wygasły dotychczasowe pozwolenia przewozowe. Nowych nie ma, bo strona rosyjska jednostronnie zmieniła przepisy wykonawcze do dwustronnej umowy rządowej z 1996 r. Zgodnie z nimi limitowaniu podlegać mają także przewozy tranzytowe, o ile dotyczą towarów produkowanych w Polsce.

Eksperci zajmujący się transportem międzynarodowym nie mają wątpliwości, że chodzi o politykę. Na nowym odcinku rosyjsko-polskiej wojny gospodarczej więcej do stracenia mają firmy rosyjskie. Jeśli nie przez Polskę, to w przewozach na Zachód muszą one korzystać z tranzytu przez inne kraje, z którymi Rosja jest w konflikcie: Ukrainę lub Turcję (i dalej państwa bałkańskie).

Polskie tiry opuszczają Rosję. Los setek firm zależy od finału negocjacji
Tomasz Bolt

Brak porozumienia oczywiście grozi bankructwem kilkuset polskich firm przewozowych, które operują tylko na rynku rosyjskim. Dla ok. 2 tys. kolejnych może oznaczać utratę wpływów z frachtu. Z danych Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych wynika, że w sumie w Polsce jest zarejestrowanych 33 tys. firm transportowych. W 2015 r. przewozami do Rosji i przez nią zajmowało się ok. 2,6 tys. takich firm, posiadających ok. 25 tys. ciężarówek. Rynek rosyjski stanowił w przewozach międzynarodowych polskich firm 5 proc. ogólnej wartości.

Polskie Ministerstwo Infrastruktury oświadczyło w piątek 29 stycznia, że jednostronne rozstrzygnięcia ze strony rosyjskiej są niezgodne z prawem międzynarodowym i nie są możliwe do przyjęcia przez stronę polską. Dzień wcześniej, 28 stycznia, w Gdańsku planowane było spotkanie komisji mieszanej w celu ustalenia zasad wykonywania przewozów drogowych na terenie obu krajów oraz ustalenia wysokości nowego kontyngentu zezwoleń, który dotyczyłby przewozów, w tym tranzytowych, od 1 lutego br. Ostatecznie do spotkania doszło w Warszawie 1 lutego. Dziś we wtorek okaże się, z jakim skutkiem.

Zbigniew Biskupski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.