Poradnik: Jak reklamować nieudane wczasy

Czytaj dalej
Fot. 123RF
Kaśka Borek

Poradnik: Jak reklamować nieudane wczasy

Kaśka Borek

Hotel inny, niż pokazywali Ci w biurze w katalogu? Pokój był brudny, a jedzenie niedobre? Sprawdź, co możesz zrobić, gdy urlop okaże się większym lub mniejszym koszmarem.

Byłeś na urlopie z biurem podróży, który okazał się rozczarowaniem lub dopiero wybierasz się na zorganizowane wczasy i chcesz uniknąć przykrych niespodzianek? W takim razie przeczytaj nasz poradnik. Wyjaśniamy, co trzeba wiedzieć jeszcze przed wyjazdem i jak walczyć o swoje prawa, gdy już przekonałeś się na własnej skórze, że zostałeś na przykład wprowadzony w błąd.

Oglądaj nie tylko widoczki
Zwykle najwięcej czasu poświęcamy w biurze podróży na wybór konkretnej oferty. A równie uważnie powinniśmy czytać umowę, którą z nim zawieramy, oraz wszelkie materiały informacyjne jak broszury, foldery, katalogi. W umowie powinny znaleźć się m.in.:

Zapamiętaj! Umowa o świadczenie usług turystycznych zawsze musi być na piśmie. Nawet jeśli wykupujesz urlop przez internet.

Uwaga!
Jeżeli na podstawie informacji zawartych w materiałach informacyjnych zostanie zawarta umowa, która nie zawiera postanowień odmiennych, to stają się jej obowiązującą częścią. Jeśli obietnice nie zostaną zrealizowane - na przykład według danych z katalogu hotel leżał nad samym morzem, a w rzeczywistości trzeba było dojeżdżać nad wodę kilometr - masz prawo do reklamacji. Dlatego zawsze warto dokładnie czytać materiały, a nie tylko je przeglądać pod kątem ładnych widoczków.

Jak złożyć reklamację
O nieprawidłowościach najlepiej niezwłocznie zawiadomić organizatora wypoczynku. Pilot wycieczki albo rezydent ma obowiązek potwierdzić przyjęcie reklamacji, a w przypadku jej niezałatwienia - przekazać ją organizatorowi wyjazdu.

Jeśli organizator nie ustosunkuje się do reklamacji w opisanych wyżej terminach, uważa się, że uznał Twoje roszczenia za uzasadnione. Gdy odmówi uwzględnienia reklamacji, musi szczegółowo uzasadnić przyczynę na piśmie.

First minute i last minute
Oferty turystyczne tzw. first minute oraz last minute też możesz reklamować, bo w myśl prawa są pełnowartościowe.

Też zasadę trzeba zapamiętać
Jeżeli w trakcie imprezy stwierdzisz wadliwe wykonywanie umowy, powinieneś niezwłocznie zawiadomić o tym wykonawcę usługi oraz organizatora turystyki. O tym kogo konkretnie, w jakiej formie i w jakim terminie określa umowa, dlatego zawsze miej ją przy sobie.

Co napisać
Warto skorzystać z gotowych formularzy (w języku polskim lub angielskim).
Reklamację można też jednak napisać odręcznie, zamieszczając w niej:

Tabela frankfurcka
Za niewykonanie bądź nienależyte wykonanie usługi zapłaciłeś i należy Ci się jakaś rekompensata. Ale jak wycenić straty?
Przy określaniu roszczeń pomocna będzie tzw. tabela frankfurcka. Procentowo określono w niej możliwości obniżenia ceny za poszczególne nieprawidłowości. Tabela pomaga określić, o ile można byłoby obniżyć cenę pobytu ze względu na określone niedogodności, na przykład jak: różnica w położeniu obiektu (inna niż obiecana odległość od plaży); wady pokoi i posiłków.

Odszkodowanie
W razie odwołania wyjazdu możesz też domagać się odszkodowania - jeśli z powodu niewykonania umowy poniosłeś jakieś szkody. Ale ten przywilej nie przysługuje, gdy organizator odwołuje imprezę z powodu:

Inne powody mogą być podstawą do zażądania odszkodowania, jeżeli poniosłeś szkodę z tego powodu. Na przykład nie mogłeś znaleźć w tym terminie innej imprezy za porównywalne pieniądze i musiałeś zapłacić więcej, żeby nie spędzić urlopu w domu.

Gdy zmieniają się warunki umowy
Czasami przed rozpoczęciem imprezy organizator, z powodu okoliczności od siebie niezależnych, musi zmienić istotne warunki umowy. Powinien niezwłocznie Cię o tym powiadomić! Czy musisz się zgodzić na wyjazd na nowych zasadach, jeśli są Ci nie na rękę? Nie! W takiej sytuacji możesz przyjąć propozycję zmiany umowy albo od niej odstąpić. W tym drugim przypadku przysługuje Ci natychmiastowy zwrot wpłaconych pieniędzy i nie musisz płacić kary umownej.

Gdy będziesz odstępował od umowy, biuro może Ci zaproponować inną ofertę - w tym samym, wyższym lub niższym standardzie (za zwrotem różnicy w cenie). Co wtedy? Możesz na to się zgodzić, ale nie musisz.

Gdy cena idzie do góry
Jest zakaz podwyższania ceny imprezy turystycznej. Ale od tej świętej zasady są wyjątki - ściśle określone.

  1. Cena może wzrosnąć najpóźniej na 20 dni przed początkiem imprezy turystycznej.
  2. Organizator może ją podwyższyć tylko wtedy, gdy udokumentuje, że: * wzrosły koszty transportu, * opłaty urzędowe, podatki lub opłaty należne za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych, * kursy walut.

Uwaga! Wzrost ceny - nawet uzasadniony - jest zmianą istotnego warunku umowy i w takiej sytuacji masz prawo zrezygnować z wyjazdu.

Wycieczkę zorganizowaną przez biuro podróży reklamujesz u organizatora. Gdy samodzielnie zawarłeś umowę - u właściciela obiektu.
123RF Wycieczkę zorganizowaną przez biuro podróży reklamujesz u organizatora. Gdy samodzielnie zawarłeś umowę - u właściciela obiektu.

Gdy problemy pojawiają się, gdy już jesteś na urlopie
Może zdarzyć się tak, że już na miejscu pobytu, w trakcie trwania danej imprezy, jej organizator nie wykonuje przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część programu. Wtedy ma obowiązek zaproponować Ci atrakcje zastępcze.

Przykład z życia: państwo Kowalscy wykupili wycieczkę do Tunezji z opcją „all inclusive” w hotelu pięciogwiazdkowym przy plaży. Gdy przybyli na miejsce, okazało się, że nie ma tam wolnych pokoi. Przedstawiciel organizatora w ramach świadczenia zastępczego zorganizował noclegi w innym hotelu - trzygwiazdkowym, bez wyżywienia i w centrum miasta... Czy Kowalscy muszą tam zamieszkać? Co prawo mówi o takiej sytuacji, w jakiej się znaleźli? Mogą:

Jaka jest odpowiedzialność organizatora
Odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy. Generalnie tylko trzy przypadki powodują wyłączenie tej odpowiedzialności. Są to okoliczności spowodowane:

Uwaga! Wyłączenie odpowiedzialności nie zwalnia organizatora od obowiązku udzielenia pomocy poszkodowanemu konsumentowi w czasie trwania imprezy turystycznej.

Jeśli nie zaistniały wymienione wyżej okoliczności, a jesteś niezadowolony z wakacji, możesz złożyć reklamację.

Warto wiedzieć: usługi kupujesz w pakiecie
Usługi turystyczne zwykle kupujemy w pakiecie, który obejmują różnego typu świadczenia: przelot liniami lotniczymi, noclegi w hotelu, przejazd autokarem, posiłki w restauracji i wiele innych. Każda z tych usług może być świadczona przez innego przedsiębiorcę. I w każdym z tych przypadków może dojść do jakiegoś niedopełnienia obowiązków, czyli nienależytego wykonania umowy. Jednak w takich wypadkach prawo Cię chroni i nie zmusza do biegania od firmy do firmy, które mają przecież swoje siedziby też i w różnych egzotycznych krajach. Za wszystkie usługi świadczone w ramach imprezy turystycznej odpowiada zgodnie z przepisami wyłącznie organizator, u którego wykupiłeś wycieczkę.

Praktyczna porada

Tu są przepisy
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 196.)

Konsultacja merytoryczna: Ewa Mazurkiewicz, dyrektor zielonogórskiej delegatury Wojewódzkiego Inspektoratu inspekcji Handlowej w Gorzowie Wielkopolskim

Kaśka Borek

Zawodowo obecnie zajmuję się przede wszystkim szeroko pojętym poradnictwem. Jestem otwarta na ludzi i świat, ciekawa wydarzeń. Chcę zrozumieć innych, poznać ich intencje, zainteresowania i kłopoty.
Prywatnie interesuję się sportami ekstremalnymi i aranżacją wnętrz.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.