Praca przy budowie łącznika i drugiej nitki S3 wre

Czytaj dalej
Fot. MARIUSZ KAPAŁA
Czesław Wachnik, Paweł Nijaki

Praca przy budowie łącznika i drugiej nitki S3 wre

Czesław Wachnik, Paweł Nijaki

- Jechałem do Sulechowa. Widzę, że budują jakiś wiadukt. Co to takiego? - pyta pan Lucjan. - Moglibyście napisać, jak przebiegają prace budowlane na drugiej nitce S3.

- Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Nawet nieco nadrobiliśmy - powiedział nam dyrektor kontraktu na budowie S3 od Sulechowa do węzła Zielona Góra Północ Jacek Sykulski. Odpowiadając na nasze i Czytelników pytania wyjaśnił, że tuż za węzłem, jadąc w kierunku Sulechowa, powstaje jedno przejście dla zwierząt, a zaraz za Odrą kolejne. Są to duże przejścia, o szerokości około 50 metrów, które zaprojektowano zgodnie z życzeniami ekologów oraz Brukseli, która współfinansuje budowę. Będą one biegły nad obiema jezdniami, tą istniejącą i nową.

Czytelnicy pytali też, dlaczego - na wydawało się wyprofilowanym podłożu - po którym będzie biegła nowa nitka S3, pojawiły się wysokie na ponad 2,5 metra hałdy ziemi i kruszywa.

- To tzw. nasypy przeciążające, dzięki którym nastąpi skonsolidowanie warstw gruntu. Po prostu, by ziemia za kilka lat nie musiała siadać pod naporem ciężaru nawierzchni, trzeba ją maksymalnie utwardzić - wyjaśnił dyrektor Sykulski. - I to teraz się dzieje. Taki proces konsolidacji trwa od trzech do sześciu miesięcy. My wiosną te warstwy usuniemy i będziemy wbudowywać kolejne części nawierzchni, aż po górny asfalt. I będzie ona stabilna.

Wielu Czytelników pyta nas też o budowę mostu na Odrze

Już rozebrano istniejące podpory, a było ich 10, i wylewane są nowe. Tych będzie z kolei osiem i co też ważne, wszystkie zostaną wylane poza nurtem wody. To sprawi, że podpory nie będą utrudniały pływania po rzece. A przypomnijmy, że za kilka lat Odra ma mieć III klasę żeglowności. Natomiast na tych dwóch podporach najbliższych nurtowi, zostanie ustawione przęsło mostu o długości 120 metrów.

Budowlańcy wylewają kolejne podpory nowego mostu na S-3. Będzie on miał nie 10 jak obecny, ale osiem podpór. Wszystkie poza nurtem rzeki Odry.
MARIUSZ KAPAŁA Budowlańcy wylewają kolejne podpory nowego mostu na S-3. Będzie on miał nie 10 jak obecny, ale osiem podpór. Wszystkie poza nurtem rzeki Odry.

Zielonogórzanie, i nie tylko oni, pytają o terminy

Odcinkiem z Sulechowa do węzła Zielona Góra Północ pojedziemy latem 2017 roku. Chociaż nie do końca. Wtedy bowiem zostanie rozebrany istniejący most, ruch trafi na ten obecnie budowany, a na miejscu obecnego starego mostu powstanie nowy. To nie wszystko. Po oddaniu do użytku obecnie budowanej nitki, maszyny wjadą na starą jezdnię. Dostanie ona nową nawierzchnię. Dlatego dopiero latem, najpewniej w sierpniu 2019 roku, dwie nitki S3 z Sulechowa do węzła północnego będą gotowe.

Przemysław Hamera, dyrektor oddziału GDDKiA w Zielonej Górze zapowiada, że aby w pełni móc cieszyć się z nowej trasy S3 musimy poczekać na dokończenie siedmiu odcinków.

- Do zrobienia pozostaje jeszcze obwodnica Gorzowa (kwiecień 2017), obwodnica Międzyrzecza (czerwiec 2017), węzeł północny Sulechów - Zielona Góra (sierpień 2017), trasa Zielona Góra - Niedoradz, Nowa Sól - Gaworzyce - Kazimierzów, oraz Niedoradz - Nowa Sól - opisuje dyrektor P. Hamera. - Zamykamy już realizację trasy na odcinku od Szczecina, aż do autostrady A-4. Będzie to jeden z najdłuższych odcinków drogi klasy S w Polsce.

Od początku tygodnia zmieniła się organizacja ruchu związana z budową przejść dla zwierząt nad nowo powstającym odcinkiem S3 z Zielonej Góry za stacją paliw Orlen w kierunku Nowej Soli oraz nad drogą gminną na odcinku od sołectwa Racula do Niedoradza. Utrudnienia dla kierowców potrwają do zakończenia budowy, które jest planowane na listopad 2017 r. Apelujemy zatem o rozważną jazdę.

Czesław Wachnik, Paweł Nijaki

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.