Patrycja Wacławska (opr.) p.waclawska@dziennik.lodz.pl

Rada na stres? Zmiana diety

Rada na stres? Zmiana diety Fot. 123rf
Patrycja Wacławska (opr.) p.waclawska@dziennik.lodz.pl

Nie ulega wątpliwości, że od tego, co jemy, zależy nasz nastrój – jelita to nasz drugi mózg

Stres, depresja, stany lękowe... Coraz więcej osób borykających się z obniżonym nastrojem ląduje na przysłowiowych „kozetkach” u psychologów. Tymczasem okazuje się, że w niektórych przypadkach lepszy efekt od psychoterapii może nam dać zwykła zmiana diety. – Jelita to nasz drugi mózg – mówią specjaliści.

Lekarze, psychodietetycy i inni specjaliści są zgodni: kondycja naszych jelit przekłada się na stan naszego umysłu. Istnieje na to coraz więcej dowodów. – Badania potwierdzają, że poprzez uszkodzenie ciągłości bariery jelitowej do krwiobiegu dostają się antygeny bakteryjne, toksyny lub niestrawione składniki pokarmu, powoduje to reakcję ze strony układu immunologicznego. Reakcja zapalna organizmu może aktywować z kolei zaburzenia psychiczne – mówi Marta Kierzkowska-Grzybek z Instytutu Psychodietetyki, wykładowca Uniwersytetu SWPS.

Jeżeli więc obserwujemy u siebie występowanie stanów depresyjnych, lękowych czy objawy dużego stresu, mamy prawo podejrzewać o to nie naszą głowę, a właśnie jelita. Już dziś wiadomo, że 90 proc. sygnałów wędruje z jelit do mózgu. Oznacza to, że to co się dzieje w naszych brzuchach wpływa na cały organizm. – Jelita to nasz drugi mózg. U człowieka zajmują powierzchnię około 600 metrów kwadratowych, czyli mniej więcej tyle, ile wynosi powierzchnia kortu tenisowego. Na tym „korcie” znajduje się aż 100 bilionów drobnoustrojów. To około 10 razy więcej niż liczba wszystkich komórek naszego ciała – mówi Marta Kierzkowska-Grzybek.

Nauka wyodrębniła już szczepy bakterii, które mogą działać wspomagająco na stany depresyjne. Są to tzw. psychobiotyki. Badania dowiodły, że zmniejszają one stan zapalny oraz podwyższają poziom tryptofanu potrzebnego do wytworzenia serotoniny, czyli hormonu szczęścia. – Mało kto wie o tym, że nawet serotonina produkowana jest w jelitach. I to aż w 90 proc.! Jeśli mikroflora jest uszkodzona, nie produkuje odpowiedniej jej ilości oraz, co gorsze, obniża wchłanialność witamin i pierwiastków mineralnych, to już niedaleka droga do poważnych chorób – mówi Marta Kierzkowska-Grzybek.

Skoro tak, to czy zmiana diety może poprawić nasz stan psychiczny?

– Bez wątpienia. Kluczem jednak jest odpowiednia dieta, czyli taka, która zawiera dużo zbóż, roślin strączkowych i wszelkiego rodzaju nabiału oraz kiszonek – mówi Magdalena Kuklik, technolog żywienia z Mixit.pl.

Jak więc zdiagnozować problem? W przypadku przewlekłego problemu ze stresem czy depresją, warto zwrócić uwagę na objawy ze strony układu pokarmowego. Jeżeli zauważymy u siebie zaparcia, biegunki, wzdęcia czy uczucie przelewania w brzuchu, powinniśmy zrobić badania dotyczące naszych niedoborów pokarmowych. W Polsce istnieją instytucje, które prowadzą takie badania. Pozwalają one m.in. na sprawdzenie przepuszczalności jelit. – Najbardziej znane z nich to pomiar poziomu zonuliny, białka, które reguluje przepuszczalność przestrzeni między komórkami w ścianach jelita. Inne powszechne badanie polega na badaniu moczu oddanego sześć godzin po wypiciu specjalnego roztworu laktulozy i mannitolu – mówi Marta Kierzkowska-Grzybek.

Równocześnie jednak nic nie stoi na przeszkodzie, by do diety zacząć wprowadzać odpowiednie produkty, a konkretnie takie, które zawierają korzystne bakterie i pożywkę dla nich. – Tak, jak człowiek zasiedla i dba (a przynajmniej powinien dbać) o planetę Ziemia, tak samo te drobne istoty w naszym układzie pokarmowym wytwarzają przeróżne substancje, które są nam potrzebne do prawidłowego funkcjonowania – mówi Magdalena Kuklik.

Pomocne w odbudowywaniu flory jelitowej są warzywa strączkowe oraz zboża. Rozwiązaniem jest też dieta bogata w świeże warzywa i owoce oraz produkty pełnoziarniste, wszelkiego rodzaju kiszonki i dobrej jakości przetwory mleczne, z żywymi bakteriami. Z tym, że najlepiej robić je samemu. – Ogórki kiszone, jogurty, maślanki, kefir, czy zsiadłe mleko zawierają mnóstwo bakterii probiotycznych. Zboża i rośliny strączkowe są za to dla nich świetną pożywką. Zawsze zachęcam pacjentów do tego, by takie produkty przygotowywali sobie sami. Mają one w sobie znacznie więcej życia niż produkty na półkach sklepowych z długim terminem przydatności – mówi ekspertka i zaleca też codzienne picie kawy z cykorii. Znajduje się w niej dużo inuliny, która przyczynia się do utrzymania i regeneracji układu pokarmowego. Można też zaopatrzyć się w dobrej jakości synbiotyk, czyli suplement zawierający probiotyki i prebiotyki – pokarm dla bakterii probiotycznych.

Patrycja Wacławska (opr.) p.waclawska@dziennik.lodz.pl

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.