PKP zdecydowała się zmodernizować więcej peronów, dlatego zakończenie inwestycji będzie w listopadzie. Ale to nie koniec robót.
Remont peronów i całego otoczeni dworca miał się zakończyć na wakacje, ale jakoś nie widać, by roboty zbliżały się do końca - mówi Mieczysław Waśkow, który często podróżuje do Wrocławia. - Peron trzeci jest już zrobiony, ale przydałoby się porządne zadaszenie I lepsze oznaczenia, bo podróżni nie bardzo wiedzą, gdzie się udać po wyjściu z pociągu.
Urszula Janicka też przygląda się pracom modernizacyjnym. Interesują ją przede wszystkim zmiany, ułatwiające poruszanie się po peronach osobom niepełnosprawnym.
- Ciekawa jestem, co w tej chwili jest wykonywanie i kiedy możemy się spodziewać tutaj zamontowania windy? - pyta zielonogórzanka.
Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyjaśnia, że ze względu na rozszerzenie zakresu prac o roboty uzupełniające (związane m.in. z przebudową torów nr 52 i 4) termin zakończenia przebudowy stacji został przedłużony do listopada 2016 r. Łączny koszt inwestycji wynosi ok. 24 mln zł.
Na stacji w Zielonej Górze przebudowano już tory numer 1, 6, 8 i 52. Wymienione zostały podkłady, szyny i rozjazdy. Trwają prace przy przebudowie toru nr 4.
Od kilku miesięcy pasażerowie korzystają z nowych peronów nr 1A i 2, a w maju został oddany po przebudowie peron 3. Trwa przebudowa peronu numer 1.
- Perony otrzymały nową nawierzchnię z kostki betonowej, nowe krawędzie i nowe płyty peronowe z zaznaczonym pasem bezpieczeństwa (o fakturze wyczuwalnej dla osób niewidomych) - mówi B. Ząbek. - Z peronów 2 i 3 zdemontowano wcześniej konstrukcje starych wiat, w ich miejsce zamontowano nowe typu Merkury (w przyszłości wszystkie perony wraz z dojściem będą zadaszone). Perony zostaną wyposażone w nowoczesny system dynamicznej informacji, która umożliwia bieżące informowanie podróżnych o pociągach na trasie. Zostanie ona zamontowany w ostatniej fazie przebudowy peronów.
A co z przejściem podziemnym? Obecnie są w nim skuwane ściany i posadzki. Prowadzone są prace przy budowie szybów dla wind.
- Przebudowany tunel będzie wyposażony w dwie windy szybowe, zapewniające osobom niepełnosprawnym, ale także podróżnym z ciężkim bagażem, rowerami czy wózkami z dziećmi, dostęp do peronów - podkreśla B. Ząbek. - Na czas przebudowy tunelu dostęp do peronu 2 prowadzi przejściem tymczasowym w poziomie torów, zabezpieczonym z obu stron labiryntem.
Na tych wszystkich pracach modernizacja się jednak nie zakończy. Dzięki porozumieniu miasta z PKP PLK zaplanowana jest dalsza przebudowa, obejmująca: przedłużenie tunelu do ulicy Towarowej, przychodni Aldemedu; przebudowę wiaduktu nad ul. Batorego oraz zadaszenie peronów i budowę pochylni. Do końca roku mają być załatwione wszystkie procedury i zezwolenia. Przedłużenie tunelu ma kosztować 6 mln zł (zapłacą kolejarze), zadaszenie peronów 4 mln zł (zapłaci miasto), a przebudowa wiaduktu 12 mln zł (koszty po połowie)