Skuś się na smaczny detoks

Czytaj dalej
Fot. 123rf
Patrycja Wacławska (opr.)

Skuś się na smaczny detoks

Patrycja Wacławska (opr.)

Oczyszczanie organizmu może przynieść dużo przyjemności Twojemu podniebieniu...

Detoksykacja organizmu polega na świadomym spożywaniu wartościowych produktów pochodzenia jak najbardziej naturalnego. Co w takim razie warto spożywać w trakcie oczyszczania?

Płatki owsiane

Spożywane raz dziennie szybko likwidują uczucie głodu, jednak głównym atutem płatków owsianych jest to, że są one bogate w różne rodzaje błonnika.

- Błonnik rozpuszczalny (pęczniejący) to węglowodany nieprzyswajalne dla człowieka, które są pożywieniem dla dobrych bakterii jelitowych. Nakarmione bakterie produkują w zamian wiele korzystnych dla nas związków, na przykład witaminę K, biotynę, kwas foliowy, aminokwasy, czy krótkołańcuchowe kwasy tłuszczowe o przeciwzapalnym działaniu. Błonnik nierozpuszczalny (błonki, łuski) z kolei może wchłaniać toksyny zgromadzone w jelicie, bądź wydzielane z żółcią i usuwać je z organizmu – tłumaczy dr n. med. Małgorzata Golachowska, prorektor ds. nauki i rozwoju Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej w Opolu.

Z płatków owsianych można też zrobić domową maseczkę na twarz. Dzięki kuracji płatkami owsianymi, zmęczona skóra odzyskuje koloryt i świeży wygląd. Wystarczy ugotować kilka łyżek płatków i wymieszać je z miodem.

Zielona herbata Matcha Tea

Zielona herbata Matcha w szybkim tempie oczyszcza organizm, usuwając z niego zbędne produkty przemiany materii. Zawiera znacznie więcej antyoksydantów niż zwykła zielona herbata, a dzięki zawartości katechinów, wspiera metabolizm i wzmacnia spalanie tłuszczów.

- Matcha Tea zawiera chlorofil, który oczyszcza organizm z toksyn oraz neutralizuje działanie metali ciężkich w organizmie. Przeciwdziała starzeniu się komórek i zapobiega nowotworom. Matcha Tea można zaparzyć w temperaturze około 70–80 stopni Celsjusza albo spożywać bezpośrednio, np. w porannym zdrowym śniadaniu jako dodatek do jogurtu i musli - proponuje Magdalena Kuklik, technolog żywienia z Mixit.pl.

Czereśnie i ananasy

Podczas oczyszczania poleca się spożywanie większej ilości czereśni i ananasów. Dr Małgorzata Golachowska tłumaczy, korzyści, jakie z nich czerpiemy:

- Owoce te są źródłem wielu witamin, minerałów, fitoskładników i błonnika. Ananas zawiera m.in. bromelainę, która pomaga w trawieniu białek. Trawienie to rozkład protein do pojedynczych aminokwasów, które są następnie wchłaniane i używane do odbudowy naszych własnych tkanek. Białka z zasady są związkami dość ciężkostrawnymi, często długo zalegają w jelitach, przyczyniając się do większego zatrucia organizmu, dlatego każda pomoc w ich trawieniu jest dla nas ułatwieniem – wyjaśnia.

Jagody goji

To jeden z najbardziej wartościowych owoców świata. Oprócz tego, że goji są bogate w witaminy i minerały oraz antyoksydanty, to jeszcze oczyszczają wątrobę z toksyn. Dzięki zawartości kwasu linolowego, goji korzystnie wpływają na proces odchudzania.

- W ostatnich latach wykazano, że mogą też pomagać w obniżeniu poziomu cukru, a przez zawartość cyperonu korzystnie wpływają na pracę serca i regulowanie poziomu ciśnienia we krwi – mówi Magdalena Kuklik.

Orzechy i nasiona

Podczas oczyszczania należy unikać produktów pochodzenia zwierzęcego zawierających dużo białka. Zdrowsze tłuszcze oraz białko znajdziemy w orzechach i nasionach rożnych roślin.

- W zasadzie białko jest tylko białkiem, niezależnie od źródła pochodzenia. Jednak w naszej diecie nie zjadamy czystego białka, ale czerpiemy je z produktów, w których oprócz protein znajdują się także setki innych związków. I właśnie te związki warunkują, że wysokobiałkowe produkty roślinne (nasiona roślin strączkowych, orzechy, pestki, ziarna) są dla człowieka bardziej korzystne niż produkty zwierzęce (mięso, ryby, drób, sery, jajka) - wyjaśnia dr Małgorzata Golachowska.

Inną sprawą jest ilość spożywanego białka, którego nadmiar obciąża nasz układ metaboliczny. - Najnowsze zalecenia sugerują, że ilość białka w diecie powinna być znacznie niższa niż do tej pory oceniano, maksymalnie 8–10 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego (30–50 g) dla dorosłego człowieka. W czasie oczyszczania dobrze jest zmniejszyć ogólną ilość białka w diecie na rzecz warzyw, zbóż i błonnika, dzięki czemu odciążymy organy układu pokarmowego, łatwiej będzie usunąć toksyny - mówi dr Małgorzata Golachowska.

Trzy podstawowe zasady diety oczyszczającej

Patrycja Wacławska (opr.)

Patrycja Wacławska (opr.)

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.