Eliza Gniewek-Juszczak

Uczniowie nowosolskiego CKZiU "zmieniają lokalną rzeczywistość, przyczyniając się do budowy trwałej pamięci o dawnych żydowskich sąsiadach"

Projekt realizowany w nowosolskim CKZiU "Elektryk" został doceniony w Warszawie. Fot. Arch. Pawła Kopcia Projekt realizowany w nowosolskim CKZiU "Elektryk" został doceniony w Warszawie.
Eliza Gniewek-Juszczak

Fundacja Forum Dialogu i Wicemarszałek Senatu Bogdan Borusewicz docenili działania uczniów nowosolskiego "Elektryka" i ich opiekuna histryka Pawła Kopcia. Na koniec roku szkolnego przysłali listy gratulacyjne.

Uczniowie nowosolskiego "Elektryka" realizowali w ramach programu Fundacji Forum Dialogu - Szkoła Dialogu projekt poznawczy i badawczy poświęcony kulturze i historii Żydów zamieszkujących Środkowe Nadodrze.

Udało się zebrać wiele materiałów, wiele przekazów ustnych, ale epidemia COVID 19 uniemożliwiła dalszą pracę nad weryfikacją materiału badawczego.

- Skupiliśmy się tym samym na obszarze gminy Nowe Miasteczko, wyjechaliśmy do KL Sachsenhausen oraz zorganizowałem pokaz filmu pt.: "Kto napisze naszą historię". Wszystko to razem wzięte dało kawał dobrej roboty - podkreśla opiekun uczniów. - Udało się zebrać wiele materiałów, wiele przekazów ustnych, ale epidemia COVID 19 uniemożliwiła dalszą pracę nad weryfikacją materiału badawczego.
Opiekun uczniów realizujących projekt ma nadzieję, że od września uda się kontynuować działania.

Listy gratulacyjne dla nowosolskiego "Elektryka"

"Wyrazy uznania dla grona pedagogicznego oraz uczniów i uczennic CKZiU "Elektryk" w Nowej Soli za zaangażowanie w budowanie dialogu polsko-żydowskiego w 2019 r." - przesłał wicemarszałek senatu Bogdan Borusewicz.
"Państwa nieprzerwane działania zmieniają lokalną rzeczywistość, przyczyniając się do budowy trwałej pamięci o dawnych żydowskich sąsiadach" - to kolejny fragment listu.

Niezwykle cenna praca zaangażowanego nauczyciela - Pawła Kopcia - wpływa na kolejne pokolenia uczniów, którzy świadomi bogatej i wielokulturowej swojej miejscowości, w odpowiedzialny sposób będą budować przyszłość w zrozumieniu dla innych kultur i religii.

Wicemarszałek senatu podkreślił również rolę nauczyciela Pawła Kopcia: "Niezwykle cenna praca zaangażowanego nauczyciela - Pawła Kopcia - wpływa na kolejne pokolenia uczniów, którzy świadomi bogatej i wielokulturowej swojej miejscowości, w odpowiedzialny sposób będą budować przyszłość w zrozumieniu dla innych kultur i religii".

Dowód uznania za zaangażowanie szkoły w program "Szkoła dialogu" w roku 2019 przesłała również Fundacja Forum Dialogu.
- Ze swojej strony, jako opiekun projektu czułem się bardzo wyróżniony i zauważony przez zarząd fundacji - Forum Dialogu, wystosowanym do dyrekcji szkoły listem gratulacyjnym od Wicemarszałka Senatu RP, pana B. Borusewicza - podkreśla nauczyciel Paweł Kopeć.

Kolejne działania i podziękowania

Paweł Kopeć podziękował dyrekcji szkoły za współpracę i wsparcie w działaniach służących promocji wiedzy o historii narodu polskiego i żydowskiego a także Alicji Skowrońskiej, prezes Towarzystwa Społeczno-Kulturalnego Żydów w Polsce oddział w Żarach oraz dyrekcji Nowosolskiego Domu Kultury.

Robię to po małych wspólnotach wioskach, po to, aby zejść z kagankiem historii do małych grup ludzi, żeby rozmawiać, uświadamiać, zainteresować.

Oprócz działalności w szkole Paweł Kopeć przygotowuje wykłady dotyczące historii najnowszej Polski. - Pierwszy z nich odbył się w Siedlisku. Robię to po małych wspólnotach wioskach po to, aby zejść z kagankiem historii do małych grup ludzi, żeby rozmawiać, uświadamiać, zainteresować. Frekwencja nie była powalająca, jakieś 9 osób, ale to i tak sukces, jak to skomentowała pani dyrektor Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu - opowiada nasz rozmówca.

[promo]1347;1;Polub nas na fb[/promo]

Eliza Gniewek-Juszczak

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.