Tomasz Czyżniewski

Urok zielonogórskich korowodów, tym razem w latach 60.

Urok zielonogórskich korowodów, tym razem w latach 60.
Tomasz Czyżniewski

Przepis na udany korowód był prosty: zbiera się kilkanaście grup przebierańców, którzy maszerują przez miasto ze styropianowymi kielichami i innymi akcesoriami.

W latach 60. XX wieku zielonogórskie pochody chadzały jeszcze al. Niepodległości. Zarówno ten na 1-go maja jak i ten weselszy, winobraniowy.

To właśnie przemarszom po al. Niepodległości poświęcona była cała seria pocztówek wydanych pod koniec lat 60. Można powiedzieć, że wtedy miejskie święto miało mocno szlachecki odcień - najlepiej prezentowali się panowie w kontuszach. Szambelan Zdzisław Piotrowski w swym tradycyjnym stroju (dziś chodzi w złotej czapeczce) świetnie by do nich pasował.

Zawsze pojawiali się zbrojni na koniach, głównie z epoki piastowskiej. Na wielkich platformach wożono różne dekoracje a żukiem jechali żużlowcy Zgrzeblarek (tak, tak - to epoka jeszcze sprzed Falubazu). Oczywiście obowiązkowo na pace warczała maszyna żużlowa.

Obowiązkowym wyposażeniem korowodu były beczki i butelki. W tych pierwszych chodziło się łatwo, bo można było wystawić głowę ponad krawędź. Większym wyzwaniem było bycie butelką. "Operator" tego urządzenia mógł patrzeć tylko przez wąską szparę. Musiał się czuć jak kierowca transportera opancerzonego. Butelki były szalenie lokalne - promowały wyroby zielonogórskiej winiarni: Laur, Monte Verde czy Basztowe.

Tomasz Czyżniewski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.gazetalubuska.pl

Jesień 50% taniej!

Nie tylko liście spadają na jesień! 90-dniowy dostęp do prenumeraty tańszy o 50%!

50,00 100,00

Nie tylko liście spadają na jesień! Cena cyfrowej prenumeraty Gazety Lubuskiej również: 90-dniowy dostęp 50% taniej!

Kup teraz

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.